Fiets kopen is makkelijker dan band plakken

“Kijk, deze fiets staat er al twee jaar”, zegt Henk Polman terwijl hij een wrakkenlabel aan de bagagedrager niet. “Fietsen die op 28 juni nog een label hebben, worden verwijderd”, zegt  Mirjam Bloemink. Fietsers van De Uithof: u bent gewaarschuwd!

Donderdag is de fietsenlabelactie in het centrumgebied van De Uithof begonnen. Na vier jaar wordt het wel weer eens tijd, vindt Mirjam Bloemink, teamleider Gebouwzorg Regio Centrum. In de steek gelaten fietsen nemen onnodig veel ruimte in de fietsenstallingen van het centrumgebied in beslag. Weesfietsen, heten ze bij de gemeente. “Ik vind ze gewoon wrakken”, zegt Bloemink. Ze moeten nu maar eens plaats maken voor fietsen die wel gewoon een baasje hebben.

Ondergescheten

Een uurtje mee op pad met Bloemink en Polman en je hebt een kladblok vol anekdotes. “Wrakken herken je zo. Ze zitten vaak onder een laag stof, hebben veel labels verzameld van allerlei reclamecampagnes en hebben lekke banden of een afgelopen ketting”, zegt Bloemink. “Fietsen die buiten staan, zijn ondergescheten door kraaien”, weet Polman dan weer.

De zielige fietsen zijn zo gevonden. Polman: “Af en toe zetten we fietsen die al een tijdje ergens staan in een hoekje van de stalling. Kijk hier”, zegt hij en loopt naar een hoekje van de fietsenkelder van het Educatorium. Daar staan zes fietsen naast elkaar die schuil gaan onder een dikke laag stof. Terwijl Polman zijn nietmachine laat klikken, inspecteert hij meteen de kwaliteit van een wees. “Kijk deze zou nog eens een goede dienstfiets kunnen worden.” En een paar wrakken verderop: "Als deze nog wordt opgehaald, dan krijg je een kratje bier van me.”

Sterk verhaal

Opvallend is dat vrijwel elk wrak voorzien is van een degelijk slot. “Ja, die sloten zijn duurder dan de fiets.” Maar waarom laat de eigenaar zijn investering dan aan zijn lot over? “Luiheid”, zeggen de twee. “Dan heeft een fiets een lekke band en zijn ze te lui om die te plakken of te laten plakken. Ze kopen dan liever een nieuwe fiets.”

Polman komt met een sterk verhaal. “Laatst kwamen hier een vader en een moeder de fiets ophalen van hun dochter. Die was inmiddels afgestudeerd. De dochter had de fiets nieuw gekregen toen ze geslaagd was voor de middelbare school. In het eerste jaar aan de universiteit kreeg ze een lekke band en heeft haar fiets hier heel de studietijd laten staan. ‘Onze dochter is een beetje laks’, zeiden de ouders die zich wel een beetje schaamden. Die fiets heeft hier zes jaar gestaan.”

Notoire gevallen

Aan de Genèvelaan staan er langs het water nog tweewielers geparkeerd in één van de oude rekken die binnenkort ook verdwijnen. “Kijk deze is leuk voor de foto, die is ooit uit het water opgevist” en “deze Apache staat er al twee jaar en is echt nooit van zijn plaats geweest.”

Bij de Spar staan wel een aantal zeer schrijnende modellen. Een bakfiets van Integrand waarvan het stuur is afgerot en de bak vol gaten zit. Fietsen die ondersteboven staan alsof iemand de band had willen plakken, fietsen zonder ketting of met gebroken spaken. In de stalling van de UB is het niet anders en bij de Heidelberglaan 6 staan ook een aantal notoire gevallen die Bloemink en Polman al jaren op dezelfde plek hebben zien staan. “Maar hier moeten we een beetje opletten, want de fietsen kunnen van de bewoners van Casa Confetti zijn.”

Tot hun grote spijt mogen Bloemink en Polman geen labels uitdelen aan de Heidelbergzijde van de Bisschoppen. “Dat valt buiten het actiegebied”, zegt Bloemink. De actie lijkt overigens op de gemeentelijke weesfietsenacties, maar behoort daar niet toe. “Dit is particulier gebied. Daarom hoeven we ons ook niet aan de wettelijke labeltermijn van een maand te houden. Op 28 juni komt de firma Fietspunt BV de fietsen die nog een label hebben, ophalen. Het bedrijf knapt sommige exemplaren op voor de verkoop en van andere fietsen worden de bruikbare onderdelen er af gehaald.”

Fout gestalde fietsen

Henk Polman: “Deze mountainbike staat al heel lang op deze plek. Extra asociaal eigenlijk omdat hij ook nog fout geparkeerd staat. We hebben op deze plek heel veel last van foutparkeerders. Deze ruimte is bedoeld voor invaliden die hier hun auto kunnen parkeren. In het Langeveldgebouw werkt een invalide, maar die kan de auto hier niet parkeren door alle fietsen die de route vanaf het fietspad blokkeren. Nu moet hij een eind hier vandaan zijn auto neerzetten.”