Het zomerse buiten van Utrechtse studenten

Studentenhuis aan de Gansstraat met Zinzi, Manon, Aster, Freek, Nyré, Emilio, Daan, Jaimy, Krijn en kat Henri, foto's Matthijs Meulblok

Chillen in het park

header.jpgAls je in een studentenflatje woont bij het Tolsteegplantsoen, dan is een wandeling naar het nabijgelegen park zo gemaakt. Mirthe Fernandes studeert Filmregie aan de HKU en woont in De Saffier; een woningproject van Socius waar studenten in hetzelfde gebouw wonen als ouderen. “Sinds september wonen we hier, dus hebben we vorig jaar eigenlijk de zomer gemist”, vertelt ze.

Tussen de woningen op het Tolsteegplantsoen zijn ook grasvelden te vinden, maar daar mogen ze niet barbecueën, omdat het te veel overlast kan geven. Daarom wijken ze uit naar het nabijgelegen park. Met een groot kleed, een paar kisten gevuld met eten, wijn en bier vermaken de vrienden zich goed en genieten nog lang van de warme zomerse avond.

De huisgenoten op de foto zijn Elke, Rutger, Matthijs, hond Akai, Job, Annabel, hong Maya, Mirthe en Hedera.

De Alpenweide

alpenweide-duo.jpgDe meeste bewoners van het Cambridgelaancomplex in De Uithof hebben het goed voor elkaar. Met uitzicht op Rhijnauwen en Amelisweerd is er voldoende natuur om de zomer in door te brengen, maar waarom zo ver lopen als je ook een eigen ‘achtertuin’ hebt? Communicatiestudent Vera Joosen is met het warme weer regelmatig – met of zonder huisgenoten – op de Alpenweide te vinden. Omringd door bomen, barbecues, picknick- en pingpongtafels ligt zij lekker met een boek en haar iPod op een kleedje in het gras te relaxen. “Vaak nemen we een spel kaarten mee en zetten we een muziekje op. Onlangs hebben we ook nog een spelletjesavond gedaan met vrienden op de weide. Iedereen neemt dan wat te eten en te drinken mee. We blijven buiten tot het te koud wordt." Gebarbecued heeft ze nog niet. “Maar dat gaan we vast nog wel doen.”

Een achtertuin met een hot tub

hot-tub-2.jpgHet is goed toeven bij het studentenhuis van Nyré Tiessen. Ze studeert psychologie aan de UU en Musician 3.0 aan het Conservatorium. De voormalige woonboerderij in de Gansstraat ligt op een steenworp afstand van Ledig Erf en is door de SSH omgebouwd tot een studentenhuis voor acht bewoners met kamers van 20 tot 50 vierkante meter. “Vroeger was het echt een feesthuis, maar dat valt tegenwoordig wel mee”, zegt Nyré terwijl ze met haar huisgenoten de ruime achtertuin van ongeveer 100 vierkante meter omtovert voor een huisfeest. Een huisgenoot vult haar aan: “We hebben sinds kort een jacuzzi die we zelf hebben gebouwd en dat gaan we dus vieren!”

De jacuzzi wordt verwarmd met een stookkacheltje dat al aardig begint te roken. Tussen de bosjes is een hoge tafel met twee stoelen en een kaarsje te zien. In het andere gedeelte van de tuin staan banken en stoelen. Het belooft een prima feestje te worden in deze ruime achtertuin. Het bier staat koud en de sfeer is nu al aangenaam warm.

Op een dakterras in Overvecht

dakterras.jpgNiet elke student heeft een tuin of park in de buurt. Pabostudent Merel van Buuren woont met twee anderen in een klein studentenhuis in Overvecht. Het appartement is te vinden op een klein bedrijventerrein vlakbij de Vechtsebanen. Niet direct een plek waar je een studentenhuis verwacht te vinden. “Ik vind het op zich wel chill wonen, maar ik vind het niet leuk in Overvecht.” Toch wil ze voorlopig nog niet weg, want ze woont er wel vrij goedkoop.

Aan de ruime woonkamer grenst een klein balkon. Een grote witte bank siert de linkerkant, rechts staan voornamelijk veel kratjes met bier en lege pizzadozen. “Dat bier op het balkon is overigens niet van mij”, lacht ze. Zelf kan ze prima toeven op het balkonnetje, alleen zijn er wel nadelen aan. “We hebben maar heel kort in de ochtend zon op het balkon. Op het dak is het wel langer licht.” Inventief als ze is, klimt ze daarom vaak met een luchtbed of zitzak naar het dak om te relaxen in de zon.