Hiep hiep hoera: Amerikaanse prijs voor 139 jaar oude publicatie

Een publicatie die al 139 jaar oud is ontving Amerikaanse prijs, een student kreeg vijf keer cum laude, drie benoemingen in de Jonge Akademie en plantenbioloog Ronald Pierik ontving meer dan een miljoen aan subsidies. Een greep uit de winnaars van de afgelopen weken.

Bioloog ontvangt meer dan miljoen euro aan subsidies
Plantenbioloog Ronald Pierik heeft in korte tijd meer dan een miljoen euro binnengehaald. In mei ontving hij al een Vidi-subsidie voor een onderzoek naar hoe planten elkaar het licht ontnemen als zij boven elkaar uit groeien. Daarnaast heeft hij eind oktober voor hetzelfde onderzoek subsidie binnengehaald in de Open Competitie van het NWO. Met deze financiële steun kan Pierik weer een heel eind verder met zijn onderzoek.

Vijf keer cum laude geslaagd
Voormalig Tritonbestuurder Bram Bet (23) uit Zijdewind is vijf keer cum laude geslaagd. Afgelopen maand ontving hij zijn mastertitels voor Wiskunde en Natuurkunde, die hij beide cum laude heeft afgerond. Eerder behaalde hij voor deze studies al zijn beide bachelortitels cum laude. Daarvoor slaagde hij voor zijn atheneumdiploma aan het Han Fortmann College in Heerhugowaard, eveneens cum laude. Nu werkt hij op de Universiteit Utrecht aan de ontwikkeling van nieuwe stoffen en energievorming in het team van hoogleraar René van Roij, die eerder met zijn werkplek op DUB verscheen.

Drie Utrechtse wetenschappers toegevoegd aan de Jonge Akademie
Annelien Bredenoord (Medische Ethiek), Christian Lange (Arabische en Islamitische studies) en Tine de Moor (Sociale en economische geschiedenis) zijn verkozen tot nieuwe leden van de Jonge Akademie. De Jonge Akademie is binnen de Koninklijke Nederlandse Academie van wetenschappen een zelfstandig platform van jonge topwetenschappers, met activiteiten op het gebied van interdisciplinariteit, wetenschapsbeleid en wetenschap en samenleving. Jaarlijks worden tien nieuwe, talentvolle onderzoekers gekozen om de Jonge Akademie te versterken. Een lidmaatschap is voor vijf jaar en de officiële installatie vindt plaats op 20 maart 2014 in het Trippenhuis van de KNAW

Biomoleculair onderzoek krijgt vervolgerkenning
De Erkenningscommissie Onderzoekscholen (ECOS) heeft aan tien onderzoekscholen door het hele land een vervolgerkenning verleend voor een periode van zes jaar. Een daarvan is het Bijvoet Center for Biomolecular Research aan de UU. Dit centrum doet onderzoek naar de relatie tussen de structuur en functie van biomoleculen.Nederland telt in totaal 62 erkende onderzoekscholen. De ECOS heeft de scholen getoetst op kwaliteitscriteria voor het onderzoek en de promovendiopleiding van de onderzoekscholen.

139 jaar oude publicatie krijgt Amerikaanse prijs
De Universiteit Utrecht heeft op 25 oktober de Citation for Chemical Breakthrough Award van de American Chemical Society ontvangen voor een publicatie van toenmalige promovendus Jacobus Henricus van ’t Hoff. Deze publicatie is al 139 jaar oud en ging over de ruimtelijke structuur van het koolstofatoom. Van ’t Hoff schreef het stuk, dat helemaal los van zijn proefschrift stond, op 22 jarige leeftijd. In 1901 ontving hij de eerste Nobelprijs voor de Chemie voor zijn toepassing in de scheikunde van eenvoudige principes uit de mechanica en thermodynamica.

Libris Geschiedenis Prijs voor Martin Bossenbroek
Vorige maand meldden we al dat hij was genomineerd en nu heeft Martin Bossenbroek ook echt de Libris Geschiedenis Prijs 2013 voor het boek De Boerenoorlog gewonnen. De prijs bekroont historische boeken die een algemeen publiek aanspreken. Het boek gaat over de Boerenoorlog die van 1899-1902 werd gevoerd tussen de Britten en Boerenrepublieken Transval en Vrijstaat in zuidelijk Afrika. De jury noemde het “een leerzaam boek voor de lezer van nu. Met de Libris Geschiedenis Prijs heeft Bossenbroek een geldprijs van 20.000 euro gewonnen. Daarnaast was Martin Bossenbroek genomineerd voor de AKO Literatuurprijs, deze werd uiteindelijk gewonnen door Joke van Leeuwen. Op DUB staat een interview met Bossenbroek over zijn media-ervaringen.

Martijn Smit wint Europese postercompetitie
Universitair docent Economische Geografie Martijn Smit heeft op de Europese Week van Regio’s en Steden een postercompetitie gewonnen. Hij ontving de oorkonde uit handen van Eurocommissaris Hahn van Regionaal Beleid. De poster van Smit focuste op clusterbeleid. Regional Studies Association organiseerde de wedstrijd.

Loes Keijsers wint PUG Prijs
De dissertatieprijs 2013 van het Provinciaal Genootschap voor Kunsten en Wetenschappen (PUG) op het gebied sociale wetenschappen en rechtswetenschap is dit jaar gewonnen door Loes Keijsers. Ze schreef een dissertatie over de communicatie tussen tieners en hun ouders. De PUG- prijs is een provinciale prijs die jaarlijks wordt uitgereikt. Eens in de vijf jaar wordt deze toegekend aan een jonge veelbelovende onderzoeker op het gebied van sociale wetenschappen en rechtswetenschap. Op 12 november ontvangt Loes Keijsers 2500 euro en een PUG-penning die speciaal door Utrechtse kunstenaar Theo van de Vathorst is ontworpen. Intranet van de faculteit Sociale wetenschappen meldt dat Loes Keijsers verbaasd was dat ze drie jaar na haar promotie nog een prijs won, maar ze vindt het een hele leuke verrassing. Eerder kreeg zij al de JC Ruijrok prijs voor haar onderzoek en recent verscheen een boek waarin het onderzoek is vertaald naar een algemener publiek.