Hoe De Uithof dynamisch groeide en toch landelijk bleef

Deze foto is van Poike Stomps en maakt deel uit van de tentoonstelling Stadsgezichten, Utrecht in Transitie.

Niels en Poike Stomps kregen in 2012 de opdracht van de Stichting Stedelijke Fotografie Utrecht om de verandering in De Uithof vast te leggen. Hun fotoseries maken deel uit van de tentoonstelling Stadsgezichten. Utrecht in Transitie.

Containers gestapeld voor bewoning, fietsfiles en drukke kruispunten met overstekende studenten en wetenschappers. Of een eenzame fietser, een kauwtje op een leeg fietsenrek en een zwerm vroege vogels. Dynamiek sluit serene rust niet uit. De tentoonstelling Stadsgezichten gaat over plekken en mensen en toont naast oude en nieuwe Utrechters de ontwikkelingen in het Stationsgebied en Leidsche Rijn en De Uithof in al zijn facetten: weids en uitgestorven tegenover levendig en modern.

Aanleiding voor de tentoonstelling is de afronding van het project Stadsgezichten. De twaalf foto-opdrachten zijn voor het eerst voor het publiek te zien, ook in boekvorm. Na afloop van de tentoonstelling zal  Stichting Stedelijke Fotografie Utrecht (SFU) haar gehele fotocollectie overdragen aan Het Utrecht Archief. De collectie bestaat uit 85 series (1500 beelden).

Al dertig jaar geeft SFU documentaire foto-opdrachten met Utrecht en haar bewoners als thema. De focus bij het project Stadsgezichten ligt niet op prestigeprojecten zoals TivoliVredenburg of het Stadskantoor, maar eerder op wat je gewaar wordt tussen sloop en tijdelijke veranderingen. De thema's en stadsgebieden worden toegewezen maar het is aan de fotograaf hoe dat weer te geven.  SFU maakte onder andere series over Utrechtse koppen, asielzoekers, het Stationsgebied, Leidsche Rijn/Máximapark en De Uithof ofwel het Utrecht Science Park.

Niels en Poike Stomps, toevallig broers, kregen in 2012 opdracht voor een serie over De Uithof. Onafhankelijk van elkaar gingen zij op pad om hun gevoel bij De Uithof te verbeelden. Zij studeerden allebei fotografie bij de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en kennen de regio al enigszins uit hun studententijd ruim tien jaar geleden. Maar nog niet als een bewoonde wereld, in hun studententijd waren er  nog geen studentenwoningen.

Niels maakte in De Uithof al eerder spraakmakende foto’s. Via een glazenwassersstok fotografeerde hij door de ramen van de containerwoningen de interieurs van de studentenwoningen.

“Ik ga altijd intuïtief te werk. Terplekke bepaal ik wat ik wil vastleggen. Meestal zie ik achteraf parallellen, een thema of overeenkomsten. Omdat ik noodgedwongen vroeg op pad moest, kwam ik op het idee van Early Birds. Je ziet nog heel goed dat De Uithof ontstaan is uit een landelijk gebied. Ik vraag nooit toestemming om een foto te maken, maar achteraf kan ik goed uitleggen waarom ik dat deed. Deze foto knipte ik vanuit een vast standpunt zonder speciaal op het object te letten. Dit meisje is nog diep in gedachten verzonken, waarschijnlijk op weg naar haar studie”.

“Op de laatste dag legde ik deze zwerm vogels vast. Ik zag het als een afscheidscadeau. Tijdens de opdracht fascineerde mij de aanwezigheid van de kauwen. Zij weten precies wanneer het lunchtijd is, rond 12 uur staan ze paraat om de etensresten te verorberen. Voor de serie fotografeerde ik al meer kauwen, zij behoren echt tot De Uithof bewoners. Ook fascineerde mij de aanwezigheid van banken op balkons of op de stoepen. Ik kende De Uithof nog niet met studentenwoningen en bewoners; de kauwen hebben levendig gezelschap gekregen.

Voor Poike was De Uithof ook geen onbekend gebied, hij kwam er al voor zijn studie. Toen hij de opdracht in 2012 kreeg, was zijn aanpak het gebied eerst goed te observeren. Plekken waar zijn blik bleef hangen, legde hij vast. Hij wilde vastleggen hoe het er in De Uithof aan toegaat, hoe mensen bewegen met - en langs elkaar of elkaar ontmoeten op straat. Sommige beelden doen denken aan foto's uit zijn recente boek Crossing Europe.

“Met deze foto laat ik zien hoe landelijk en stedelijke gebied verenigd zijn. Containers ge-upgrade naar moderne nieuwbouw. De vogels maken het beeld compleet, een extra vogelperspectief.”

Een van de drukste verkeerspunten in De Uithof met voornamelijk fietsers. Tijdens de spits komen daar drommen voetgangers bij op weg naar werk of studie. Het gaat steeds maar net goed. Een waar spektakelpunt; hier zoeven, kruisen en zigzaggen mensen ternauwernood langs elkaar heen.

Stuur jouw mooiste foto van De Uithof en win een fotoboek

Samen met de Stichting Stedelijke Fotografie Utrecht organiseert DUB een fotoprijsvraag. Stuur voor 16 september 2016 maximaal twee foto’s van De Uithof naar dubprijsvraag@uu.nl . Geef daarbij een kleine toelichting: waar is de foto genomen en wat maakt hem in jouw ogen bijzonder.

De winnaar krijgt het fotoboek Stadsgezichten. Utrecht in transitie. En voor nummer twee tot en vijf het boek Utrechtse koppen. Antropoloog in eigen stad, gemaakt door fotograaf Mike Roelofs en journalist Rob van Scheers.

De winnende foto’s komen bovendien op de DUB-site.

De tentoonstelling Stadsgezichten, Utrecht in transitie; De groei van Utrecht door 10 hedendaagse fotografen is nog tot en met 2 oktober te zien in Het Utrechts Archief, Hamburgerstraat 28 in Utrecht.

Het boek Stadsgezichten, Utrecht in Transitie is uitgegeven bij WBooks en kost 22,95 euro.