Hoe overleef ik de UIT

De start van de UIT bij TivoliVredenburg. Archieffoto DUB

Ik heb nog nooit de uitslag van een herexamen te hoeven afwachten maar ik stel me voor dat mijn zenuwen voor de UIT van een vergelijkbaar niveau waren. Met hartslag 320 stond ik in de TivoliVredenburg. Gelukkig was ik de avond daarvoor al aangekomen en hoefde ik dus niet voor dag en dauw op maar toen ik daar tussen alle uitlopers stond, had ik opeens een stuk minder zin om te gaan studeren.

DO: zorg dat je vóór de UIT een slaapplek geregeld hebt. Vraag rond in je netwerk of ga een van de studentenverenigingen na. Als je dit leest en je hebt nog steeds geen slaapplek, kijk dan je mentor lief aan. Meestal kunnen zij ook wel een verstekeling huisvesten.

Ik had namelijk een belangrijke denkfout gemaakt. In mijn hoofd kende iedereen elkaar al en moest ik als enige in heel Utrecht een sociaal netwerk opbouwen. Dat is uiteraard totaal niet het geval. Iedereen was even zo onwennig als eager als dat ik was - en als jij nu waarschijnlijk ook bent. Met minimale sociale antenne overleef je de kennismaking zeker. Persoonlijk zou ik je adviseren om niet uit te wijden over eventuele diagnoses en andere persoonlijke problematiek - zoals iemand in mijn groepje deed - maar dat mag je uiteraard zelf weten. Misschien schept het een band.

Vervolgens staat de eerste echte test voor de deur. Deze presenteert zich in de vorm van een frame met een stuur en twee wielen: de fiets. Dit essentiële onderdeel van de paklijst biedt twee uitdagingen voor de UIT-loper. Allereerst: heb je er überhaupt een in bezit? Ik had mijn fiets meegenomen vanuit thuis en dat bleek een bijzonder goed idee. Dat komt omdat je die kan gebruiken tijdens het collegejaar (ook als je niet in Utrecht woont) maar vooral omdat die makkelijker te herkennen zijn dan OV- of swapfietsen. En dat laatste is van levensbelang voor de tweede uitdaging: je fiets vinden na het nachtprogramma. Als je fris en fruitig je fiets parkeert 'bij die ene boom op het Lucasbolwerk', lijkt dat misschien een uitstekend herkenningspunt. Je zal helaas zien dat wanneer je een aantal uur later beduidend minder fris en fruitig naar je fiets waggelt en je nog drie miljoen andere fietsen ziet, dit niet het beste plan was.

DON'T: met een swap- of OV-fiets naar de UIT komen. Geen andere optie? Maak dan een foto van waar je hem hebt neergezet of plak er alle stickers op die je gedurende de UIT krijgt.

Als ik de UIT opnieuw zou mogen lopen zou ik één ding totaal anders doen. Ik zou nu proberen zoveel mogelijk verenigingen van binnen te zien. Tijdens de UIT openen zich opeens deuren van panden die de rest van je studententijd waarschijnlijk gesloten blijven, tenzij je er lid van bent geworden. Toegegeven: toen ik zelf 's ochtends om half 11 lachyoga deed bij UVSV, bleef er weinig van de nieuwsgierigheid over, maar desalniettemin was het leuk om een keertje binnen te kijken.

Ik zou je dus ook aanmoedigen om goed het dag- maar vooral nachtprogramma van alle verschillende verenigingen te bestuderen. Je kan prima bij je mentor aangeven wat je wil zien en doen. Jij moet immers Utrecht leren kennen. Zo ben ik op eigen houtje naar de sportmarkt geweest en kwam ik erachter dat de sportverenigingen ook erg gezellig zijn. Dit heeft geleid tot een vermakelijke maar tamelijk onsuccesvolle hockeycarrière.

DO: een plan hebben over wat je sowieso wil weten en meemaken. De UIT vliegt voorbij en bij alle verenigingen hebben ze bier (in overvloed) - geen reden dus om op één plek te blijven.

Nu is de kans best groot dat je misschien meer naar één vereniging in het specifiek wordt gesleept. Dat kan bijvoorbeeld komen omdat je mentor er zelf lid is en het er dus behoorlijk vet vindt. Of misschien wil er iemand of jijzelf wel lid worden en moet iemand uren in de rij staan om zich in te schrijven. Afgezien van het feit dat ik je niet kan beloven dat het over een aantal jaar nog goed op je cv staat, gelet de recente drama's in Amsterdam, zal je hierdoor misschien een splitsing veroorzaken of meemaken in je groepje. Dat is een volkomen natuurlijk en tevens adequate weerspiegeling van het studentenleven überhaupt. Er zijn ongeveer drie miljoen verschillende manieren om het leuk te hebben als student in Utrecht. Die verscheidenheid reflecteert zich in je groepje.

DON'T: je zorgen maken over de eeuwigheidswaarde van de vriendschappen in je UIT-groepje. Misschien houd je contact, misschien niet. Wat er ook gebeurt: alle mensen met wie je dagelijks in de collegezaal zit of met wie je een jaarclub gaat vormen, moet je nog ontmoeten. Genoeg opties om andere vriendschappen te sluiten.

Adviezen over hoeveelheid drank, ga ik je niet geven. Dat komt omdat ik me er zelf ook niet aan zou houden. Maar wel zou ik je aanraden om de UIT aan te grijpen als een kans om bier te leren drinken, mocht je dat nog niet lusten. Dat is belangrijk voor de rest van je studententijd om twee redenen. Allereerst omdat er altijd en overal koud bier is, en de rest is vaak lauw of vies. Lees: zoete witte wijn uit kartonnen pakken op IBB-huisfeestjes. Maar bovenal omdat je je zuurverdiende Albert Heijn-spaarcenten als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen als je wijn of mix blijft drinken. Zet je dus over jezelf heen en begin vol frisse moed aan spa geel. Het is een investering in jezelf.