'Hoorcolleges kun je nooit vervangen door een filmpje dat je af kan spelen'

Online onderwijs kan de 'live' interactie van campusonderwijs nooit evenaren, schrijven meerdere lezers van DUB in een discussie over digitalisering.

Twee weken geleden deden we een experiment op DUB. De redactie schreef voor de verandering niet zelf de kolommen vol, maar gaf het woord expliciet aan jullie, de lezers. Hoe denken jullie, met in het vizier het nieuwe strategisch plan, over de toekomst van de universiteit, en belangrijke ontwikkelingen zoals internationalisering en digitalisering?

De oproep heeft enkele tientallen reacties opgeleverd. Vooral de onderwerpen internationalisering en digitalisering sloegen aan. Het merendeel van de comments is weinig positief over een toekomst waarin Engels de dominante taal op de campus en in de collegezaal is.

Commenter Stefan vindt dat Nederlands de norm moet blijven, "aangezien we toch in Nederland leven en maar een beperkt aantal studenten daadwerkelijk de grens over moet voor zijn of haar carrière." Peter Selten schrijft dat het lastig is om in het Engels college te geven. "[Ik heb] veel meer moeite om synoniemen of metaforen te vinden om nuances in mijn verhaal aan te brengen, laat staan een goed evenwicht tussen serieus, ironie en sarcasme."

In de discussie over digitalisering benadrukken zowat alle commenters het belang van 'live' onderwijs. Digitale collegevormen zijn een prima ontwikkeling, maar ze kunnen nooit de echte interactie tussen student en docent bij een college op de campus vervangen.

"Een goede docent kan het hoorcollege interactief houden, kan door de zaal in te kijken peilen of wat hij/zij zegt wel overkomt, en kan bovenal direct antwoorden op vragen. Dit kan je niet vervangen door een filmpje dat je af kan spelen", schrijft Jordi Vermeulen in de comments.

Zelf ook je ei kwijt over een van deze thema's? Dat kan in de comments onder de artikelen over internationalisering, digitaliseringaansluiting op de arbeidsmarkt en over sturing en autonomie in de wetenschap.