'Ik kende Utrecht eigenlijk alleen maar als plek om te winkelen'

Ballen in de Jeu de Boules bar. Foto: DUB

Sinds TivoliVredenburg een beetje de thuisbasis is geworden van de Utrechtse Introductie Tijd, krijgen andere horecaondernemers in de stad veel minder UIT-lopers over de vloer. Jammer, vonden ze. Dus besloot de organisatie dit jaar een culturele kroegentocht te organiseren waarbij de nieuwe lichting studenten ook andere horecatenten in het centrum leert kennen. In totaal konden UIT-lopers bij twaalf kroegen – inclusief Tivoli – iets cultureels zien of doen. Zo kunnen studenten een comedy night bijwonen bij de Hofman, smartlappen zingen in de Nieuwe Dikke Dries en bij vijf verschillende cafés (bord)spelletjes spellen.

Toch lonkt de Tivoli
Veel groepjes kiezen ervoor om te beginnen met het optreden van Peter Pannekoek in TivoliVredenburg. De organisatie schatte de populariteit van de cabaretier goed in en liet hem twee keer op de avond optreden. Vlak voor de tweede ronde begint, zit aankomend student Aardwetenschappen Menno (23) met een biertje in zijn hand te wachten tot hij met zijn groepje naar binnen mag. “We hebben niet echt een plan voor deze avond”, vertelt hij. “We zaten net in McDonalds te eten en toen zagen we dat Peter Pannekoek optreedt. Dat willen we wel zien. Daarna duiken we een kroeg in.”

Niet veel later komt het groepje van mentoren Robin (Rechten) en Mathijs (Werktuigbouwkunde) de zaal uitgelopen. Na een korte logistieke bespreking (een schoenenwissel, een kledingwissel en iemand die helaas ziek naar huis gaat), gaan ze naar de Jeu de Boules bar. “Ik wil daar wel graag heen, want ik ben er nog nooit geweest”, aldus mentormama Robin. Niet veel later staat iedereen met een paar boules in hun handen te wachten tot ze mogen gooien.

Met een meetlint en biertje in de hand
Er wordt fanatiek gespeeld. Wanneer er ook maar het kleinste beetje onduidelijkheid ontstaat over welke bal het dichtst bij het buutje ligt, wordt het meetlint erbij gepakt. Toekomstig Liberal Arts and Science-student Sieb (18) kiest er voor om het allemaal even aan te kijken. “Ik twijfelde of ik in Utrecht of Amsterdam wilde gaan studeren”, vertelt hij terwijl de rest speelt. “Ik kom uit Eemnes, dus qua reistijd maakt het niet uit. Van vrienden had ik wel gehoord dat de UIT leuk is. Dat vind ik ook, dus ik ben blij dat ik voor Utrecht heb gekozen.”

Voor Mindy (17) was de keuze voor Utrecht sneller gemaakt. “Het is enige stad in Nederland waar je Diergeneeskunde kunt studeren.” Utrecht is wel een kleine wereldreis verwijderd van haar woonplaats Eessergroen in Drenthe. Met het openbaar vervoer kost een enkele reis naar Utrecht Centraal 3,5 uur. “College om half negen in De Uithof is dan niet te doen. Gelukkig woont een vriendin van mijn moeder in Zeist en kan ik bij haar wonen.” Ondanks haar gele 18- bandje heeft ze wel een leuke Utrechtse Introductie Tijd. “Het is wel jammer dat ik niet mee mag doen als de anderen overdag een biertje drinken, maar het is te overleven”, zegt ze lachend.

Lichte schrik om de salsamoves
Na de nationale sport van Frankrijk te hebben ontdekt, besluit de groep hun benen aan het werk te zetten. In Stadsbrasserie De Utrechter is er een salsa workshop. Wanneer de deur van de zaal opengaat is er lichte schrik. De mensen op de dansvloer kunnen wel erg goed dansen. Later blijkt dat de beginnerscursus nog niet begonnen is. Dus neemt mentormama Robin het op zich om iedereen een paar basisstappen te leren.

Na een tijdje doet ook de boomlange Bruno (18) mee. Eigenlijk wilde hij dit jaar nog niet gaan studeren, vertelt hij. “Ik wilde een tussenjaar nemen, omdat ik na het vwo even klaar was met leren. Toch begin ik na de vakantie aan een basisjaar Muziek en Technologie aan de HKU.” Een basisjaar is geen onderdeel van de bachelor opleiding, maar een cursus. Twee avonden in de week krijgen ‘studenten’ vier uur college en daarnaast worden ze geacht 10 tot 16 uur per week thuis te werken aan opdrachten.

UIT vanwege de feestjes
Bruno: “Op die manier kan ik mij goed voorbereiden op de toelating die ik bij de HKU moet doen voor de bachelor en tegelijkertijd ook genieten van het studentenleven.” Dat is dan ook de voornaamste reden dat hij meedoet aan de Utrechtse Introductie Tijd: om lekker te feesten. “Afgelopen week gingen we bijvoorbeeld naar een huisfeest”, vertelt hij enthousiast. “En toen we daar weggestuurd werden door de politie, zijn we verder gaan feesten bij de studentenzeilvereniging Histos.”

Hij is niet de enige die het naar zijn zin heeft, merkt mentorpapa Matthijs op. “Het is leuk om te zien dat de aankomende studenten steeds meer uit hun schulp kruipen.” Gwen (18) beaamt dat ze het in het begin een beetje akward vond om met allemaal onbekenden op te trekken, maar dat het steeds beter gaat. De aankomende student Taal- & Cultuurstudies heeft ‘een hele leuke week’. “Ik ben al naar veel feestjes geweest en heb heel veel gedanst”, vertelt ze. Ook voor Bastian (18) is de week een kleine openbaring. “Dit is echt een leuke manier om Utrecht te leren kennen”, zegt de aankomend student natuurwetenschappen en innovatiemanagement. “Ik kom uit Geldermalsen en ik kende Utrecht eigenlijk alleen maar als plek om te winkelen.”

Op zoek naar verkoeling na de salsacursus met Zuid-Amerikaanse temperaturen, wordt als volgende bestemming de Jansbar gekozen. Helaas mogen studenten onder de 18 jaar niet naar binnen en druipt de groep dus af. Als alternatief einde voor de kroegentocht wordt ’t Gras van de Buren gekozen. Hier splitst de groep zich op voor een kaartspel en Jenga. En nog een paar biertjes.