Internationals over Utrecht (1) : Jody

Afkomstig uit: Cornwall, Groot-Brittannië
Studeerde eerst aan: de University of East Anglia
Woont: op de campus van Utrecht Science Park

‘Bij mooi weer komt de stad naar buiten’
“Het mooie aan deze stad vind ik dat de mensen ‘buiten’ opzoeken zodra de zon zich laat zien. Keukentafel op straat, stoeltjes voor de deur, flesje wijn erbij, een praatje maken met de buren. Of in het park hangen. Heerlijk. En je ziet ook allerlei verschillende groepen buiten samenkomen. Als je als nieuwkomer in Utrecht komt, voelt het fijn om meteen op te worden genomen in bepaalde gemeenschappen. Zo heb ik me als vrijwilliger bij het jongerencentrum ACU aangesloten. Daar heb ik nu zo veel fijne vrienden. Zij laten de stad als mijn thuis voelen.
“De mensen hier in Utrecht zijn bovendien geïnteresseerd in duurzaamheid en hoe ze dat in hun stadsleven kunnen nastreven. Het fietsen is natuurlijk hét voorbeeld, ook zo leuk dat er elektrische fietsen zijn, zo veel beter dan brommers en scooters. Maar je ziet het ook aan het feit dat de UU veel studies aanbiedt die over duurzaamheid gaan. Je merkt dat het hier veel meer leeft dan in Engeland.”

‘We gooien veel te veel weg’
‘Er is heel veel voedselverspilling hier. Kijk maar eens in de prullenbakken in parken, of op het Centraal Station: mensen gooien echt heel veel weg. En waar ik ook verdrietig van word: dat ze bomen willen kappen in Amelisweerd, om de snelweg uit te breiden. Daar ben ik zo fel tegen. Er zijn al niet veel van dit soort ongerepte stukjes natuur in Utrecht. Sterker nog: er is best wel wat groen, maar alles is zo keurig aangelegd. Waar ik ben opgegroeid is het nog wel een beetje wild. En, wat ik ook mis hier: de zee. De grachten zijn prachtig, echt waar, al was ik in het begin nogal bang dat ik erin zou vallen. Maar als ik langs de kustlijn loop, en de golven en de wind hoor, dan ben ik écht verbonden met de natuur.’

Als mijn familie komt…
“Het is fantastisch om via Nieuwegein naar de Lek te fietsen. Haar in de wind, je ziet veel weilanden en water onderweg: heerlijk. ’s Avonds, om bij te komen, gaan we eten bij Manneken Pis – een frietje met satésaus is mijn favoriet. En ik vind het leuk om mijn familie en vrienden ACU te laten zien. Dat is zo’n bruisende, culturele plek met open minded mensen. Ik vind die sfeer wel een beetje hetzelfde voelen als de rest van de stad: relaxed, jong en vrolijk.”

In september 2019 publiceert DUB het magazine StudentEnStad. Met dat magazine viert DUB vijftig jaar onafhankelijke universiteitsjournalistiek in Utrecht. Het thema is de verhouding tussen de Utrechtse studenten, de stad Utrecht en de Utrechters. De komende weken verzamelen we alle verhalen uit het magazine en enkele extra artikelen zoals deze serie over internationals hier