Internationals over Utrecht (4): Xanthe

Afkomstig uit: Wagga Wagga, Australië
Studeerde eerst aan ... De Universiteit of New South Wales
Woont in ... Vogelenbuurt

‘Heerlijk om hier mensen te kijken’
“Utrecht is in mijn ogen niet zomaar een Nederlandse stad: er is een perfecte samensmelting van verschillende culturen en mensen en de ‘traditionele’ Nederlandse samenleving, van mensen die hier al hun hele leven wonen. Daardoor bruist de stad zo en voel ik me er zo in thuis, in die samensmelting. Wat ik ook zo mooi vind: mensen koesteren hun stad heel erg. Utrechters zijn best wel ‘outdoor’ ingesteld en dat kan goed hier in deze stad. Zodra het lekker weer is, zitten de parken vol, kanoën mensen over de grachten, fietsen ze door het bos of wordt er een gezellig straatfeest georganiseerd. Heerlijk om dan mensen te kijken.”

‘Dat smerige water in de grachten…’
“Ik vind het heel moeilijk om te bedenken wat ik niet mooi vind aan de stad – negatieve dingen zijn bijna niet te vinden hier. Maar ik wou dat ik één ding kon veranderen… En dat is dat de grachten zo smerig zijn. Ik voel een grote aversie tegen het idee om erin te zwemmen, ik ben echt bang voor wat er in dat troebele water zit. Hoe mooi – bijna magisch – zou het zijn als de grachten helder en zuiver water bevatten, en dat we er met z’n allen elke dag in kunnen zwemmen met mooi weer? Een ander nadeeltje is ook wel dat de sterrenhemel boven de stad geen sterren bevat. Als de zon onder is en het donker wordt, zijn er amper sterren te vinden. Best wel vreemd.”

Als mijn familie komt…
“Als mijn vrienden naar Utrecht komen, neem ik ze mee naar Fort Rhijnauwen, en de omgeving tussen Nieuw Amelisweerd en Bunnik. Dan kunnen we lekker brunchen bij de Veldkeuken – een van mijn favoriete plekken. Wat ook leuk is: een picknick in het Wilhelminapark, vooral om haastende mensen te observeren die langskomen. Daarna zou ik met ze in een kanootje over het water van de Oudegracht willen varen, en ’s avonds doen we een afzakkertje bij het Filmcafé, slenteren we door de straten. Mijn favoriete vintagewinkel, Roxy ’97, sla ik ook niet over, en de Bakkerswinkel is ook een fijne plek om te laten zien. Bier drinken en bordspelletjes spelen doe ik het liefst bij Olivier of Florin.”

In september 2019 publiceert DUB het magazine StudentEnStad. Met dat magazine viert DUB vijftig jaar onafhankelijke universiteitsjournalistiek in Utrecht. Het thema is de verhouding tussen de Utrechtse studenten, de stad Utrecht en de Utrechters. De komende weken verzamelen we alle verhalen uit het magazine en enkele extra artikelen zoals deze serie over internationals hier