Kerst in Parnassos met een paard en een ezel

Frans-Jan Snelders met zangers annex acteurs tijdens een repetitie. Foto's Maja van Eijndthoven

Een paard, een ezel en een diner. Eind december is er in Parnassos Cultuurcentrum een avondvullende kerstvoorstelling, waarbij het publiek een belangrijke rol speelt.

In De wonderbaarlijke reis van het paard en de ezel, zoeken de twee lastdragers de weg naar Maria en Jozef. Op deze reis beleven ze niet alleen allerlei avonturen - ze brengen de gasten ondertussen ook een meergangendiner.

Eén van de twee regisseurs en bedenkers van de niet alledaagse theatervoorstelling is Manon Ros. “In de kerstvoorstelling van vorig jaar was één van de spelers een ezel, het leek me grappig om dat door te trekken. Ik had ook nog een paardenpak liggen dus dat leek me een leuke combi.” Eigenlijk zou het stuk een langere titel hebben: ‘De wonderbaarlijke reis van het paard en de ezel op zoek naar de stal maar de GPS is stuk’.

De grootste uitdaging voor Manon Ros en collega-regisseur Frans-Jan Snelders was de verhaalstructuur. Omdat er tijdens de voorstelling ook gegeten wordt door het publiek, kan het stuk niet één doorlopend verhaal zijn. Soms moeten de gasten ook gewoon kunnen eten. Daarom heeft het duo er voor gekozen een montagevoorstelling te maken die bestaat uit verschillende korte scènes.

Er zijn geen echte rollen
In deze sketches komen verschillende zaken naar voren van traditionele en hedendaagse kerstvieringen. Het verhaal is niet gespeend van symboliek: het paard en de ezel zijn onderweg naar de stal, waarvoor de stal symbool staat voor alles waar je naar op zoek kan zijn in het leven. Maar nog veel belangrijker “het gaat om de reis ernaartoe,” benadrukt Ros.

De scènes gaan over kerst, verlangens en familieperikelen. Daarbij bevat het stuk ook scènes aan tafel tussen het publiek in. Zo kan er direct contact gezocht worden met het publiek en komt het verhaal letterlijk en figuurlijk dichtbij, zeggen de regisseurs. Bijzonder aan het stuk is ook dat er daarom niet zozeer sprake is van rollen of karakters. “De acteurs zijn echt een groep”, benadrukt Snelders. Dat is ook tijdens de repetities te merken waar hij zich hardop afvraagt: “Wie is hier de Maria?”.

Zingen en acteren
De spelers zijn studenten en alumni van de hogeschool en universiteit. Eva, 25 jaar, alumna geschiedenis: “We zaten in de vorige kerstproductie als zanggroep bij elkaar en wilden daarmee doorgaan. Maar toen vroeg Manon al of we weer wilden meedoen aan deze kerstproductie. We zeiden eigenlijk allemaal meteen weer ja.”

Oorspronkelijk zou er een aparte zang- en acteergroep zijn in de voorstelling maar uiteindelijk besloten de regisseurs iedereen te laten zingen en acteren. Voor de zangeressen was het een beetje schrikken dat ze nu ook moesten acteren. Sanne, 24 jaar (studeerde Nederlands en Journalistiek) “We hadden ons niet opgegeven als actrices maar bleken natuurtalenten ha, ha.” David, 23 jaar (studeert biologie) “en ik had dan weer niet verwacht te moeten gaan zingen!”

Tijdens de repetities is het zangtalent van de meiden onmiskenbaar groot. Ros dirigeert door middel van haar pianospel en aan een half woord hebben de meiden al genoeg om de door Ros opnieuw gearrangeerde nummers de juiste sfeer mee te geven. Alles gaat al uit het hoofd en de regisseurs maken de voorstelling echt samen met de spelers.

De vragen van de regisseurs: “Is het fijn om naar Jozef te zingen? of juist niet?” en “Eva, bedenk jij hier een dansje?” laten zien dat de input van de acteurs en actrices van groot belang zijn voor de voorstelling. En hoe dat gaat met twee kapiteins op één schip? Volgens Ros gaat de samenwerking uitstekend: “Omdat wij zonder woorden elkaar vinden in beelden en woorden”. “En we hebben ook helemaal geen tijd voor discussie, we moeten door want we hebben maar 10 weken”, vult Snelders lachend aan.

Ros denkt dat ze het voor de voorstelling gaan redden. “Alle ingrediënten zijn er, de springvorm, de mixer… Het moet alleen nog even garen in de oven.”

Kaartverkoop
Benieuwd hoe het afloopt, of gewoon zin in een all-inclusive reisje met een paard en eeen zel? Als student betaal je 24,50 euro voor deze voorstelling inclusief diner. Er zijn nog kaarten te koop voor de voorstellingen op zaterdag 16 en zondag 17 december. De voorstelling begint om 18.30 uur in Parnassos Cultuurcentrum. Meer informatie via Winterdinervoorstelling.

Tipje van de sluier?