Lieve Jet, je haalt een streep door mijn studieplannen

‘Lieve Jet, ik wil graag studeren, mag dat misschien?’ Klagen over onderwijsbezuinigingen kan via een petitie, maar een ansichtkaart sturen aan onderwijsminister Jet Bussemaker is veel persoonlijker, vindt de Landelijke Studenten Vakbond.

De kaartenactie ’Lieve Jet’ is een protest tegen de bezuinigingsplannen op het Hoger Onderwijs, zoals het afschaffen van de basisbeurs in het studiejaar 2014-2015 en van de OV-studentenkaart in 2016. “De plannen zijn niet goed voor het land en voor de mensen die erin leven”, vindt studentenvakbond LSVb.

Daarom laat de LSVb deze week ongeruste studenten, scholieren en ouders kaartjes schrijven aan de minister van Onderwijs. De kaart bevat een boodschap waarin de auteur laat weten hoe de plannen hem of haar treffen. De LSVb verzamelt alle kaarten en zorgt dat ze volgende week uitgeprint bij de minister liggen.

Een mooi idee, maar waarom niet gewoon een petitie in plaats van dat gehannes met kaarten? “We willen dat Bussemaker ziet dat haar plannen echte mensen treffen, en het niet alleen over cijfers gaat. Geen uitdraai van honderden namen op haar bureau, maar thuis bladeren door kaarten waar mensen echt moeite voor hebben gedaan. De verhalen op de kaarten maakt de gevolgen van haar plannen heel persoonlijk en geeft gedupeerden een gezicht.” En de verhalen zijn schrijnend, merkt organisator Tijn op. “Zo schrijft een moeder dat ze moet gaan loten tussen haar vier kinderen om te beslissen wie van de vier naar de universiteit mag.”

Studenten Koen, Stephan, Sanne en Linda hebben al een Lieve Jet-kaart geschreven en vertellen DUB hoe de kabinetsplannen hen raken.

‘Ik kan niet meer worden wat ik wil’
Koen (22), hbo-bachelorstudent Fysiotherapie

Gevolgen kabinetsplannen: “Geen studiebeurs tijdens de master.”

Geldzorgen hangen Koen boven het hoofd. Als hij na zijn hbo-opleiding straks een master Bewegingswetenschappen volgt, krijgt hij geen basisbeurs meer. “Een bijbaan wordt te zwaar tijdens de intensieve studie.”

Hij twijfelt nu of hij wel zal doorstuderen. Met de master Bewegingswetenschappen kan hij een evidence-based hulpverlener worden. “Dan combineer ik werken in de praktijk met onderzoek naar hoe het beter kan.” Hij wil bijvoorbeeld fysiotherapeutisch materiaal onderzoeken. “Een mooi plan, maar Jet steekt er een stokje voor.”

‘Geen beurs, geen werk’
Sanne (19), eerstejaars student Biologie

Gevolgen kabinetsplannen: “Geen basisbeurs tijdens de master en geen OV-studentenkaart voor mijn zusje.”

Sanne zit in een spagaat. Ze wil in 2015 beginnen met een masteropleiding maar krijgt dan geen basisbeurs meer. Al haar opties lijken dood te lopen. “Aan de ene kant kan ik nu niet werken om te sparen, omdat ik bij mijn ouders in het Gelderse Putten woon en lange treinreizen maak. Maar ga ik op kamers om te kunnen werken, dan gaat mijn geld op aan huur.”

Ze is straks dus blut zonder beurs. Ook haar zusje komt in de problemen door de maatregelen. Die zit nu in de derde van het vwo en wil Geneeskunde studeren. Sanne: “Hoe moet dat zonder OV-studentenkaart, basisbeurs en betaalbare studentenkamer?” Elke dag 40 euro neertellen voor de treinreis is zelfs voor haar ouders, die een goede baan hebben, veel geld. Binnenkort wil ze met haar zusje en vader praten over de kabinetsplannen en een actieplan voor henzelf bedenken.

De Lieve Jet kaart schrijft Sanne niet alleen voor haarzelf en voor haar zusje, maar voor alle (toekomstige) studenten. “Ik gun ook jongeren uit kleine steden of uit minder rijke families een studie.” Sanne begrijpt dat mevrouw Bussemaker wil bezuinigen, maar deze maatregelen hebben gigantische gevolgen. “Een kaartje maakt het persoonlijk en dat is belangrijk.”

‘Geldzorgen voor mijn hele familie’
Stephan (19), eerstejaars student Aardwetenschappen

Gevolgen kabinetsplannen:  “Geen basisinkomen tijdens de master, geen OV-studentenkaart voor mijn broertje en geldzorgen voor mijn ouders.”

Zonder studiefinanciering komt er misschien geen masteropleiding nadat Stephan zijn bachelortitel op zak heeft . “Een laag inkomen maakt een studie te prijzig.” Hij wil best werken naast zijn studie, maar rekent uit dat hij dan 26 uur per week aan de bak moet. Een welhaast onmogelijke combi met een fulltime studie. “Zakgeld van mijn ouders zie ik als enige uitweg, maar dat gaat niet zo maar.” Zijn ouders moeten immers ook op de centen letten, omdat zijn broertje geen OV-studentenkaart meer krijgt. “Hij wil in Utrecht studeren, maar woont in het Brabantse Dongen.  Mijn ouders moeten straks elke dag 20 euro neerleggen voor de reis.”

'Was ik niet ziek geworden, dan had ik een beurs gehad'
Linda (22) wil in 2014 gaan studeren

Gevolgen kabinetsplannen: “Geen basisbeurs en daarom misschien geen studie”

Een pechgeval, dat is Linda (22). In 2012 stopte ze na zeven maanden met haar studie Politicologie toen ze een ziekte opliep die haar organen beschadigt. Ze lag wekenlang in bed en hoorde van de dokter dat ze nog minimaal een jaar moet herstellen voordat ze de collegebanken weer in kan. Ze baalt: niet alleen omdat ze wil leven én leren, maar omdat ze nu ook nog eens slachtoffer is van de bezuinigingsplannen.

Linda is bang dat ze door geldgebrek haar studie niet gaat halen. Ze denkt dat ze vanwege haar zwakke gestel moeite zal hebben te werken naast haar studie. “Was ik niet ziek geworden, dan had ik 29 keer 272 euro gevangen.”

Mocht ze toch het hoofd boven water houden tijdens de studie, dan is er één troost: “Ik ben extra gemotiveerd na mijn studie de politiek te verbeteren en dit soort maatregelen te voorkomen.” Een actie als deze maakt de politiek menselijker, denkt ze. Ze wil met de kaart niet alleen dat de minister de slachtoffers als personen ziet, maar ook andersom. “Het volk schildert politici soms af als monsters, maar ook politici verdienen een vriendelijke benadering.”