Liever vier rijen dik op de Drift dan naar de fietsenstalling

Body: 

Fietsen die vier rijen dik geparkeerd staan. Op de Drift is het geen uitzondering. Tegelijkertijd blijft de nieuwe fietsenkelder onder het plein van de UB half leeg. Waarom vechten studenten niet om een plaats in de nieuwe kelder? En kan de gemeente stallen op de Drift niet verbieden?

Fietsen die vier rijen dik geparkeerd staan. Op de Drift is het geen uitzondering. Tegelijkertijd blijft de nieuwe fietsenkelder onder het plein van de UB half leeg. Waarom vechten studenten niet om een plaats in de nieuwe kelder? En kan de gemeente stallen op de Drift niet verbieden?

Woensdagochtend, 8.50 uur. De Drift ligt nog in de schaduw van de lentezon. Maar ook zonder de schittering van de zon op de ijzeren sturen, is het stalen ros van de student niet te missen. Tien minuten voor aanvang van de eerste colleges staan aan beide kanten van de Drift al heel wat fietsen geparkeerd. Tussen twee fietsen is nog een klein stukje hek leeg. Zonder aarzeling wordt een derde er tussen gezet, half voor en half achter de andere fietsen. Is het hek vol, dan vormt zich gewoon een tweede rij.

Hoe anders zag de Drift eruit in september vorig jaar. Toen ging de nieuwe fietsenkelder open, op het binnenplein van de UB. Op de gracht was geen fiets meer te bekennen. Maar als snel kwamen ze terug en bleef de kelder half leeg. De faculteitsraad van Geesteswetenschappen boog zich toen over de fietsenkwestie, maar het faculteitsbestuur wist niet hoe het meer fietsen van de gracht naar de kelder kon krijgen.

Meer studenten, meer fietsen
Afgelopen 14 maart kwam de fietsenkwestie opnieuw ter sprake. Ditmaal in de raadsvergadering van de faculteit Recht, Economie, Bestuur & Organisatie. Over een paar maanden verhuizen medewerkers en studenten van het Janskerkhof naar twee panden aan de Drift. Janskerkhof wordt grondig verbouwd. Maar meer mensen op de Drift betekent ook meer fietsen. Dat moet haast wel voor meer problemen zorgen, denkt raadslid Imelda Tappeiner. Is daar iets aan te doen?

Het faculteitsbestuur zucht. Volgens decaan Henk Kummeling zet iedereen zijn fiets het liefst zo dicht mogelijk bij zijn bestemming neer. Hoewel het natuurlijk de bedoeling is dat alle fietsen in de nieuwe stalling staan, zei hij. Daar moet volgens de decaan genoeg plaats zijn. Studentraadsleden betwijfelen  dat.

Dus, hoe zit het met de fietsenkelder? Diezelfde woensdagochtend, 8.57 uur op het binnenplein van de Universiteitsbibliotheek. In het midden van het stralend witte plein leidt een lichtgrijze trap naar de ondergrondse fietsenstalling van de universiteit. Er kunnen hier 700 fietsen terecht, boven- of onderin het etagemodel. Net voor aanvang van de eerste colleges is een kwart van de stallingplekken bezet. Alle fietsen staan onderin.

Om half tien is de kelder half vol. Bovenin staan nu welgeteld twee fietsen. Onderin rol je ‘m er zo in, maar bovenin is een ander verhaal. Je moet een rail achteruit trekken, omlaag duwen, je fiets erin tillen, het rek met fiets en al omhoog duwen en weer terugschuiven. En dan niet vergeten zijn je fiets op slot te zetten, want dan begint het kunstje weer van voren af aan. Maar qua ruimtegebruik is het zonder meer efficiënt. Bovendien, zo zeggen keldergebruikers, is hier altijd plek, staat je fiets hier droog en veiliger dan aan de gracht. Ook is hij goed bereikbaar als je naar de UB gaat. De UB is behalve bibliotheek ook de centrale ingang voor de andere Driftpanden, die geen ingang meer hebben aan de gracht. Waarom staan er dan niet veel meer fietsen in de kelder?

Daarvoor moeten we terug naar de Drift. De Italiaanse Giorgia, postdoc Kunstgeschiedenis, weet de stalling te vinden maar parkeert haar fiets op de Drift. “Uit gewoonte”. Ze vindt het een beetje lui van zichzelf, maar het is dichterbij. “Ik zet hem gewoon op de eerste vrije plek die ik tegenkom.” Jarvi, bachelorstudent Natuurwetenschap en Innovatiemanagement, zet zijn fiets normaal gesproken in de kelder. Een “prima stalling”, vindt hij, hoewel de helling in de winter glad kan zijn. Nu moet hij snel naar een afspraak en zet zijn rijwiel daarom op de Drift. 

Twee, drie of vier rijen dik
Veel studenten weten de nieuwe fietsenkelder te vinden, maar niet iedereen. Een bordje op de Drift dat naar de stalling verwijst, zou handig zijn, zo zeggen studenten. Maar de meest gehoorde reden is deze woensdagochtend dat de stalling te ver weg is – hoewel deze slechts 150 meter van de hoofdingang van de UB is verwijderd. Bovendien wordt parkeren aan de gracht veel makkelijker gevonden.

Carlijn, masterstudent Rechten, weet hoe de stalling populairder kan worden. “Als ze een extra ingang zouden maken aan de Drift, zou ik mijn fiets er wél neerzetten.” Nu doet ze dat niet, omdat ze vanaf het Janskerkhof komt en later ook weer die kant op moet. “Maar als het hier helemaal vol was, zou ik ook naar de stalling gaan. Ik ga niet drie rijen dik parkeren.”

Inderdaad, er zijn plekjes waar de rijwielen nog niet drie rijen dik staan. Een politieauto komt met gematigde snelheid de Drift op rijden. Tot hij iets bij de UB op de rem moet. Aan de ene kant van de straat stuit de auto op twee rijen fietsen, aan de andere kant op vier rijen plus een voetganger en een fietser. Dan moeten de agenten wachten tot de fietser en voetganger gepasseerd zijn. Een “drama” noemt een medewerker van het Facilitair Service Centrum van de universiteit de fietsen op de Drift. Hij herkent de hinder die hulpdiensten ondervinden als ze hier moeten zijn. Daarom moet het binnenplein van hem in elk geval echt leeg blijven. Mocht er iets gebeuren in de UB, dan is het plein de aanvoerroute voor hulpdiensten.

Verbieden
Fietsen stallen op de Drift is niet verboden. Een verbod komt er nu ook niet, zegt gemeentewoordvoerder Erik Suik. “Zo’n verbod moet je kunnen handhaven.” Wel bekijkt de gemeente of “op de lange termijn de hinder van wildgeparkeerde fietsen op de Drift kan worden aangepakt”. Utrecht overweegt nog voor het eind van het jaar te beginnen met het wegslepen van fietsen die langer dan twee weken geparkeerd staan.

Voor het plaatsen van extra stallingen in de buurt van de Drift zijn er geen concrete plannen. De verantwoordelijkheid voor het fietsparkeerprobleem ligt niet alleen bij de gemeente, vindt Suik. “Mensen wijzen vaak naar ons: wij moeten meer fietsenrekken neerzetten. Maar ook al staan er meer rekken, dan nog wil een deel zijn fiets toch precies voor zijn of haar bestemming neerzetten. Het ligt dan gewoon aan het gedrag van sommige mensen.”

Facebook Twitter Whatsapp Mail