Mooie woonkamer voor nop dankzij De Verbouwing

Boven een huis vol met Bulgaren, waarvan de dames het in midden laten of die van lichte zeden zijn, wonen in de Zuilense Hyacintstraat Naima (30, PABO) en Laura (22, Communicatiewetenschappen). Eerstgenoemde woonde met wisselend succes in eerste instantie met haar zus, maar zij is inmiddels  ‘ingewisseld’ voor de jongere Laura. Zij kwam het, in april van 2011, een maandje  ‘proberen’. Dat beviel zo goed dat ze gezellig is blijven plakken.

Interieur Huize Naima

De Verbouwing
Terwijl we in een voor een studenten ongekend mooie woonkamer aan de pasta met knoflook, basilicum, tomatensaus, olijven en balletjes zitten, legt Naima uit hoe ze aan zo’n mooie woonkamer zijn gekomen. Cadeautje van het  televisieprogramma De Verbouwing, dat langskwam om de schier onbewoonbare  woonkamer op te knappen. Het resultaat (zie foto’s) mag er wezen: een fauteuil  en bank om in weg te zakken, een retrokoelkast en mooie kasten en behang: alles voor nop. “Welke student wil dat nou niet?” Wonen in een drukbevolkt studentenhuis, lijkt de dames sowieso niks. Terwijl heerlijke techno de woorden van de dames blijven begeleiden, leggen ze uit waarom. “Aan vieze douches en huisgenoten met wie je verplicht gezellig om het uur gezellig moet doen, hebben we hier geen behoefte.”

Interieur Huize NaimaSaai
Dat ze dan maar met zijn tweeën wonen, vinden de dames geen probleem. Dat ze acht jaar in leeftijd verschillen? Ook niet. Lurkend aan de prosecco, In koor: “Ik weet niet wat dat over ons zegt, haha.” Naima: “Ik vind Laura verre van kinderachtig. Daarbij: ik heb niet het leven van een doorsnee dertiger: ik werk in de horeca en studeer nog. Ja, ik ben een redelijke partygirl.” De dames zijn beide nog vrijgezel, dus tijd genoeg. Alles uit het weekend halen lijkt voor deze inwoners van Zuilen wekelijks de opdracht. Feesten tot in de vroege ochtend? “Als het even kan? Graag.” De gekste-out-of-control party? Vond afgelopen vrijdag nog plaats.

Niet slapen
Wie bij een van de afters bij de dames op bezoek komt,  moet oppassen niet in slaap te vallen. Een vriend die dat een keer wel deed, toog de volgende middag ongemerkt totaal onder de make-up naar De Beurs op de Neude om zijn daar vergeten portemonnee op te halen. Dat hij er daar pas achter kwam er uit te zien als een vrouw, zorgt ook vanavond nog voor grote hilariteit onder de dames.

Zuilen
“De buurt klaagt nooit, dus dat is een mooie bijkomstigheid.” Terwijl we de zoveelste sigaret van de avond opsteken, het toetje is inmiddels ook soldaat gemaakt, vertellen de dames over de voordelen over het wonen in de volksbuurt. Van een tuin vol met kabouters, kijkt met hier niet meer gek op. “Laura: Afgezien van misschien de Bulgaren onder ons, is de verscheidenheid van nationaliteiten, studenten en ouderen erg gezellig.” “Als we een keer tot vroeg in de morgen doorfeesten, denkt de buurt dat we gewoon vroeg wakker zijn. Handig toch?”