Op avontuur tijdens Utrechts muziekfestival Le Guess Who?

Allah-Las, een retrosurfpopband uit LA die grenzen verlegt

Van een intiem optreden in een kunstgalerie naar een garagerockfeest waar 800 man helemaal losgaan. Le Guess Who? biedt een muzikaal avontuur. DUB geeft 3 keer 2 dagkaarten weg.

Le Guess Who? verandert Utrecht van 29 november tot 2 december in een walhalla voor iedereen die van vernieuwende muziek houdt. Vrijwilliger Jacob Hagel, die Theater, Film en Televisiewetenschap studeerde aan de UU, overtuigt je in een paar minuten om al je activiteiten aan de kant te zetten en de volledige line-up te bezoeken. Volgens hem worden alleen artiesten geboekt die authentiek zijn en simpelweg grensverleggende popmuziek maken. Dat is volgens Hagel de kracht van het festival en hoewel er dus geen mainstream muziek is te horen, is het festival niet minder toegankelijk.

De tips van Jacob

1. Allah-Las: retro surfpop uit LA met overduidelijke 60's invloeden (denk aan the Byrds). Hun debuutplaat is net uit

2. Lower Dens: Canadese band van frontvrouw Jana Hunter, die een van de beste platen van het jaar hebben gemaakt genaamd Nootropics. Beach House, maar dan met meer diepgang.

3. Lucrecia Dalt: Naar mijn verwachting wordt deze mooie vrouw uit Barcelona een van die onontdekte pareltjes van deze editie. Bijzijn is meemaken.

4. Dirty Three: Dat dit Australische trio de favoriete live-band is van Nick Cave zegt eigenlijk al genoeg. Deze instrumentale post-rock band blaast alles en iedereen omver. Viool, drums en basgitaar; dat is het enige wat er voor nodig is.

5. Ty Segall: Wordt momenteel gezien als de keizer van de garage-rock en kan daarom niet ontbreken op Fuzzbox, onze ode aan het genre dat sinds dit jaar weer helemaal hot is. Ty zal laten zien hoe je een feestje moet bouwen en na het geniale geweld van Ty zal iedereen met een prettige suis in de oren met een voldaan gevoel huiswaarts keren.

Jacob Hagel werkt al enige tijd voor het festival. Eerst als stagiair assistent programmering & marketing-communicatie. Toen hielp hij onder meer met programmeren, het vormgeven van de site en het schrijven van artikelen. Nu houdt hij zich vooral bezig met de vormgeving van de Le Guess Who? Guide. Dit is een gidsje voor bezoekers van buiten Utrecht waarin leuke plekken in de stad worden getipt.

Van één naar vier dagen
Le Guess Who? bestaat sinds 2007. Toen waren er nog maar 10 acts, die allemaal op één dag in Tivoli optraden. In de editie van 2012 treden er meer dan 100 bands in vier dagen op en is er ook nog het gratis toegankelijke Le Mini Who? rond de Voorstraat op 1 december.

De naam slaat op de programmering van de eerste editie toen muziek uit het tweetalige Canada centraal stond. Maar de naam is nog steeds toepasselijk, zegt Hagel, omdat de artiesten niet altijd even bekend zijn en bij de bezoeker de vraag guess what oproept.

De laatste jaren is het festival steeds internationaler geworden. Niet alleen de bands komen uit het buitenland, ook de bezoekers komen vaak van over de grens. In de stad Utrecht is Le Guess Who? daarentegen nog niet heel bekend. Het festival moet nog een beetje ontdekt worden. Wat zegt dit over de relevantie van het festival?

Het festival is voor de gemeente Utrecht relevant genoeg, zegt Hagel. Hoewel zij bezuinigt op cultuur krijgt Le Guess Who? in tegenstelling tot veel andere instellingen nog steeds subsidie. Jacob betoogt dat culturele instellingen in deze crisisjaren alleen een zakcentje krijgen van de gemeente of de overheid als ze ook daadwerkelijk wat toevoegen aan cultuur. En dat doet het volgens Hagel dus ook.

Le Guess Who? is van donderdag 29 november tot en met zondag 2 december 2012. Een dagkaart kost 20 euro op donderdag en 27,50 euro op vrijdag, zaterdag of zondag. Op elke locatie zijn ook losse tickets te koop.

DUB geeft 3 keer 2 dagkaarten weg. De winnaars mogen zelf de dag bepalen. Zie onze prijsvraag.

Tags: muziek