Op de koffie bij Gutenberg

Gutenberg: Baristi en hun vaste klanten

Koffiebar Gutenberg in De Uithof is onverminderd populair. Per dag gaan zo’n 500 koffies over de toonbank. In de AD koffietest 2012 eindigde Gutenberg op de 34ste plaats van de 100. Maar wie vindt welke koffie nu het lekkerst?

Studiebreak
Wie: Chris (21) internationale student uit Paraguay en Joris (19). Beiden tweedejaars Economics & Business Economics
Drinken: Latte macchiato (Chris) en espresso (Joris)
Waarom Gutenberg: "Het is pas onze tweede keer hier, maar het is een perfecte plek voor een studiebreak. De koffie is erg goed, dus we blijven wel terugkomen hoor."
Zijn jullie echte coffeelovers? Chris: "Ja ik wel. Ik drink erg veel koffie en vind het leuk om nieuwe koffiebars te ontdekken. Als internationale student is het leuk om te merken op hoeveel plekken in Nederland goede koffie is te krijgen. Een sfeervolle koffiebar vind ik ook perfect voor een date met een leuk meisje."
Wat vinden jullie van de sfeer bij Gutenberg? Joris: "Wel prima. Ik zit hier vooral voor de koffie en omdat het zo dichtbij de bieb is. Dat is ook meteen de keerzijde: doordat de bibliotheek en Gutenberg in hetzelfde gebouw zitten, heb ik soms nog het gevoel dat ik in de bieb zit. Dat is dan wel weer een beetje jammer."

Vaste klant
Wie: Nine (22), masterstudent Sociale Psychologie
Drinkt: Dubbele espresso
Kater? "Ha, ha, nee, was het maar waar. Ik heb vanochtend in alle vroegte gesport en ben daarna meteen doorgefietst naar de bieb. Ik moet weer hard aan de bak vandaag en daar heb ik deze dubbele espresso zeker bij nodig."
Vaste klant of toevallige passant? "Sowieso vaste klant. Ik kom hier al gedurende mijn hele studietijd. Ik vind de koffie bij Gutenberg erg lekker en ik vind het een fijne plek om mensen te kijken."
Wat vind je van de mannelijke baristi van Gutenberg? " Heel vriendelijk, maar wat een sjansballen zeg. Dat je hier dan 's ochtends voor college de slaap nog uit je ogen staat te wrijven en een flirtopmerking bij je koffie geserveerd krijgt. Wel attent van ze hoor, ha, ha."

Minder afleiding
Wie: Anthony (21), student Engels
Drinkt: Verse muntthee, net een Gutenberg cappuccino
Leest: The Virgin Suicides, voor zijn studie.
Luistert: Wolf in Loveland. "Dat is de band van een vriend van me. Erg chille, folk, pop-achtige muziek. Hier heb je mijn koptelefoon; oordeel zelf maar."
Waarom zit je hier? "Mijn vriendin gaf me een volle strippenkaart waarmee ik hier gratis koffie kon bestellen. Ik vind Gutenberg een fijne plek om te werken. Koptelefoon op, boekje of laptop erbij. Ik wordt hier een stuk minder afgeleid dan thuis."
En de koffie? "Ja, die is top! Ze hanteren hier een goede prijs-kwaliteit verhouding. Al drink ik mijn koffie en thee vandaag gratis; dat smaakt natuurlijk nog beter."

Levendige sfeer
Wie: René (66) en To (71), getrouwd, studeren samen aan de HOVO, Hoger Onderwijs voor Ouderen
Drinken: Cappuccino
Wat brengt u hier? To: "Wij komen hier geregeld na onze cursussen aan de HOVO. We hebben net de eerste van een vierdelige reeks lezingen over China gehad in het Buys Ballotgebouw."
Heeft u vroeger ook gestudeerd? René: "Ik heb de HTS gedaan, maar dat was wel even wat anders dan wat de studenten hier op de universiteit doen." To: "Ik heb al vanaf mijn veertiende gewerkt. Later heb ik piano gestudeerd aan het conservatorium."
Waarom Gutenberg? To: "Ze hebben ontzettend lekkere koffie. En dan krijg je ook nog zo'n kunstzinnig patroontje in het schuim; enig. Ik hou van de jonge energie die hier hangt. Wij vinden het leuk dat de studenten van vandaag zoveel kansen en ambities hebben. Leuk om ze hier te zien zitten met hun laptops. Heerlijk, zo'n levendige sfeer."

Passie
Wie: Olivier (28), parttime barista bij Gutenberg, freelance meubelontwerper en mede-oprichter van Koffieleute.
Drinkt: Gutenberg cappuccino in een klein glaasje, want "dat drinkt fijner".
Hoe is het om barista bij Gutenberg te zijn? "Ik werk hier nu al twee jaar en het bevalt nog steeds erg goed. Veel van mijn collega's doen naast hun werk bij Gutenberg iets in de creatieve sector. Omdat de banen daar niet voor het oprapen liggen, blijven veel baristi hier hangen. We delen allemaal onze passie voor koffie, muziek en kunst en dat heeft ons gevormd tot een hecht team."
Wat maakt de koffie hier zo bijzonder? "De kwaliteit van de koffie is erg hoog. Onze bonen worden gebrand in Nederland en bij gebruik zijn ze nooit ouder dan een maand na branddatum. Dat proef je. Die bonen worden bovendien direct ingekocht bij de koffieboer. Dat heet direct trade en is een stapje beter dan fair trade."
Een goed gezet bakje koffie geserveerd met een vlotte babbel en een charmante glimlach. Over nagedacht? "We willen de afstand tussen klant en barista verkleinen. We zien mensen graag terugkomen, dus daar doen we moeite voor."
Ambitie? “De baristi zijn meer dan gemotiveerd om volgend jaar een hogere plek in de AD-lijst te bemachtigen. Wij willen onze kwaliteit blijven waarborgen en verbeteren."

Top 5 best verkochte koffie bij Gutenberg

1. Gutenberg cappuccino - 2,50 euro