Over fietsen, bussen en ander Utrechts leed

Proppen om Bus 12 binnen te komen op Utrecht centraal

In Utrecht is GroenLinks de grootste partij in de gemeenteraad. Zij wordt op de voet gevolgd door PvdA en D66. Als je dus echt niet weet op wie je moet stemmen tijdens de landelijke verkiezingen op 12 september, kan je je door de politieke kleur van je nieuwe stad laten leiden.

Fietsdrukte
Links Utrecht komt graag over als groen en milieuvriendelijk. Fietsen en het gebruik van openbaar vervoer worden gestimuleerd. Van fietsen heeft Utrecht er genoeg. Te oordelen aan het aantal exemplaren dat regelmatig uit stallingen worden verwijderd omdat die daar staan weg te roesten, heeft elke Utrechter zeker meer dan één tweewieler. Toch is het belangrijk om die goed te parkeren en op slot te zetten, want fietsendieven voelen zich ook thuis in de Domstad. Zet je je fiets in de beveiligde doch gratis stationsfietsenstalling op het Smakkelaarsveld zorg dan dat die netjes in een rek staat: zo niet dan krijg je subiet een berispend briefje dat je fiets wordt verwijderd.

Busleed
Misschien is het beter om het hele concept fiets en daarmee ook de fietsfiles aan de kant te zetten, en het openbaar vervoer te omarmen. Wie in De Uithof moet zijn, maakt grote kans terecht te komen in de lijnen 11 en 12 die vertrekken vanaf het station. Superlange bussen, dat wel, maar in de spits altijd bomvol. Reikhalzend wordt uitgekeken naar de Uithoftram die voor verlichting moet zorgen, maar eerder dan 2018 komt ie er zeker niet.

Kamernood
Van een links gemeentebestuur mag je verwachten dat ze zorgt voor betaalbare kamers. Helaas is huisvesting een ander hoofdpijndossier. Hoewel er de laatste jaren een aantal nieuwe studentenflats zijn opgeleverd en veel studenten na afstuderen volgens hun campuscontract de kamer moeten verlaten, zijn kamers nog steeds schaars en nog steeds niet allemaal betaalbaar. Huisbazen in de particuliere sector vragen regelmatig te veel voor een hokje waar je bed en bureau net inpassen. Meteen inschrijven dus als woningzoekende zodat je aan het eind van je studie wellicht een betaalbare kamer hebt kunnen vinden en na je studie kan doorverhuizen naar een zelfstandige woning. Vrienden maken bij studentenverenigingen kan helpen bij het vinden van een kamer. Veel verenigingen hebben verenigingshuizen.

Rare kerel
Waar de Utrechtse politiek tegenwoordig ook bekend om staat, is om enkele onhandige acties van burgemeester Aleid Wolfsen. Hij is beticht van het plegen van censuur, er was ophef over zijn declaratiegedrag en hij handelde niet al te handig toen een homostel in Leidse Rijn door de buurt werd weggepest. Maar de burgemeester doet zeker ook dingen goed: gebouwen openen kan hij als de beste. Toch hopen veel Utrechters dat de ambtstermijn van Wolfsen in 2013 niet wordt verlengd.

Bouwputten
Als inwoner van Utrecht, maar zeker ook als spoorstudent moet je tot 2030 rekening houden met allerlei werkzaamheden rondom het station en winkelcentrum Hoog Catharijne. Het toekomstperspectief ziet er goed uit: een nieuw station, een nieuw stadskantoor in dat station, een mooiere verbinding tussen de twee stukken Utrecht aan weerszijden van het station, een megabioscoop en een nieuwe singel. Helaas zie jij veel van dit alles in je studiecarrière af komen. Last heb je er wel van. Dat moet je dan maar over hebben voor een studie in de leukste stad van Nederland.

Deel 1: BN'ers spotten in Utrecht
Deel 2: Snacken en dineren in het Utrechtse centrum