Pfff eh, lastig hoor om te zeggen waar de UU onderzoek naar moet doen

'Uhm, well, it's kind of hard to say what the UU should be researching about'

Het is één van de hoofdpunten van de lustrumviering van de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht : het maken van de Utrechtse Wetenschapsagenda. Onderzoekers van de universiteit en het ziekenhuis gaan antwoorden zoeken op allerhande vragen die inwoners van Utrecht bezig houdt. Of het nu gaat om de vraag of vissen ook corona kunnen krijgen of de vraag hoe een buurt veiliger te maken is. “Eén vraag kan de wereld veranderen”, is het motto van de inventarisatie. Elke Utrechter, van jong tot oud, mag meedoen.

Uit al die vragen wordt begin volgend jaar een keuze gemaakt voor de Utrechtse Wetenschapsagenda. Utrechtse wetenschappers gaan dan onderzoek doen naar de vragen. DUB ontdekte op straat dat het nog niet zo makkelijk is om een vraag te verzinnen waar de wetenschap mee aan de slag kan gaan. Bovendien zijn sommige vragen gericht op de eigen leefomgeving zoals hoe goed of slecht de luchtkwaliteit in het centrum van de stad is, terwijl andere inwoners meer algemene vragen hebben, bijvoorbeeld hoe je bewustzijn verklaart.

Bij de campagne hebben de UU en het UMCU de organisatie Sharing Arts Society ingeschakeld. Deze club is vooral bekend van de organisatie van de jaarlijkse Sint Maarten Parade waarbij lichtsculpturen in optocht door de stad bewegen, met daarbij aandacht voor maatschappelijke thema’s. Andere partners van de Utrechtse Wetenschapsagenda zijn onder meer de gemeente, de bibliotheken en de organisatie Taal doet meer.

Om mensen te stimuleren vragen in te sturen, hebben de UU en het UMCU een video gemaakt. Via de lustrumsite kunnen Utrechters direct hun vraag insturen. Het idee is om bijeenkomsten in de stad te organiseren waarbij Utrechters in gesprek kunnen gaan met wetenschappers en daar hun vragen persoonlijk te stellen. Maar gezien de coronapandemie is nog niet helemaal duidelijk hoe dat zal gaan lopen.