Prijswinnende tips om beter te leren voor je tentamen

Body: 

In aanloop naar alweer de tweede tentamenperiode van het collegejaar vroeg DUB jullie naar dé gouden studietips. Wil jij ook effectiever leren en knallen op jouw komende tentamen? Check welke tips jij kan gebruiken!

In aanloop naar alweer de tweede tentamenperiode van het collegejaar vroeg DUB jullie naar dé gouden studietips. Wil jij ook effectiever leren en knallen op jouw komende tentamen? Check welke tips jij kan gebruiken!

Zowel op onze Facebookpagina als via e-mail stroomden de reacties binnen op de vraag of jullie goede studietips hadden naar aanleiding van het DUB-verhaal Hoe haal je je tentamen in één keer? En dat was niet voor niks, want de leukste inzendingen konden het boek Superstudent van Olav Schewe winnen. Deze auteur beschrijft leerstrategieën waarmee hij van zesjesstudent opklom tot superstudent.

De redactie heeft uit alle inzendingen vijf vrouwen gekozen die in onze ogen de leukste of beste tips gaven. De winnaars zijn studenten Tessa Stoop (‘ik overhoor mezelf’), Evelien Kastelein (‘ik maak een korte pitch’), Iris Buijs (‘ik heb succes met de pomodorotechniek’) , Sofia Goncalves  (‘ik betrek de stof op mijn eigen leven’) en docent Marie-Louise Glebbeek (‘ik deel de tips in het boek met al mijn studenten’).

Vooral vrouwen waren bereid een tip uit eigen keuken met ons te delen. Van alle inzendingen waren er 29 van een vrouw en slechts zes van een man. DUB onderzocht de beschreven tips en ontfutselde bij enkele tipgevers hoe jij deze zelf kan toepassen.


Tip 1: Maak het kort en klein

In allerlei vormen en maten werden er strategieën beschreven om de leerstof in te korten. Niet heel gek, want door samen te vatten, word je verplicht onderscheid te maken in hoofd en bijzaken en kan je de stof beter onthouden. Genoemde strategieën waren onder andere het opschrijven van steekwoorden en het maken van een Mindmap.

Student Religiewetenschappen Paula (22) maakt haar eigen flashcards: “Ik knip een A4tje in 8 kaartjes. Op de voorkant schrijf ik een concept en op de achterkant alles wat hierbij hoort. Voor het tentamen bekijk ik de voorkant en dreun ik op wat ik erover weet.”  Dankzij deze kaartjes haalde Paula het afgelopen blok een 8 voor haar tentamen: “Vooral als het duidelijk is wat je moet leren en je veel concepten moet onthouden, werken flashcards erg effectief.”

Eén van de winnende tips kwam van Evelien. Zij vat de leerstof samen in een korte pitch: “Wanneer ik een artikel of hoofdstuk gelezen heb, probeer ik deze in drie minuten te vertellen tegen een leek op mijn vakgebied. Doordat ik de stof herhaal en in mijn eigen woorden vertel, blijft het veel beter hangen.”


Tip 2: Overhoor jezelf

Student Onderwijskunde Tessa (23) tipte een strategie om jezelf te overhoren: “Ik verdeel een bladzijde in twee helften; op de rechterhelft schrijf ik elke week een samenvatting, aan de linkerkant schrijf ik bijbehorende vragen. Voor het tentamen dek ik de rechterhelft van de pagina af en beantwoord ik de vragen in de linkerkolom. Op deze manier ontdek ik precies wat ik al ken en waar ik nog wat aandacht aan moet besteden.”

Dankzij deze techniek haalt Tessa goede cijfers en hoeft ze minder te stressen voor het tentamen: “Als je elke week de samenvatting en vragen bijhoudt, hoef je de dagen voor de tentamens bijna niets meer te leren.” Op de vraag welk soort vragen ze dan aan zichzelf stelt, zegt Tessa: ”Denk vooral niet te moeilijk en schrijf gewoon wat vragen op.” Ter inspiratie deelde ze met ons het volgende voorbeeld. Ook zo’n digitaal overzicht maken? Gebruik dan de app onenot. Tessa mag een boek komen ophalen.


Tip 3: Betrek het op jezelf

Ai! Vergeten wat dat ene begrip ook al weer betekende? Dat kan gebeuren als je nieuwe kennis niet op een effectieve manier organiseert in je hersenen. Als je iets lang wilt onthouden, is het slim om de nieuwe begrippen aan je reeds bestaande kennis te koppelen, aldus Olav Schewe.

Winnares en student Pedagogische Wetenschappen Sofia (22) doet dit door de nieuwe informatie toe te passen op haar persoonlijke leven: “Kijk of datgene wat je leest herkenbaar is voor je eigen situatie of die van je omgeving. Door informatie aan persoonlijke ervaringen te koppelen, kun je deze beter onthouden en makkelijker terugroepen.”


Tip 4: Time-it!

Snel afgeleid? Volgens student en winnares Iris helpt de pomodoro-techniek om je beter te concentreren. Deze techniek knipt jouw tijd op in blokken van een half uur: 25 minuten werken en 5 minuten pauze. Iris: “Het idee achter deze techniek is dat alles 25 minuten kan wachten, waardoor je je 25 minuten kan focussen op je to-do list. Na 25 minuten mag je jezelf belonen met iets leuks, zoals koffie halen, wat lekkers eten of naar de wc gaan.”

Ook student onderwijswetenschappen Lotte (23) gebruikt de pomodoro-techniek voor haar tentamens. “Dankzij pomodoro weet ik precies waar ik aan toe ben en hoe lang ik moet werken. Als ik geen timer zet, moet ik zelf mijn tijd en stof opdelen. Ik ben dan veel te snel afgeleid en neem bij wijze van spreken bij iedere witregel een pauze.”

Lotte tipt dat het handig is om een wekker op je telefoon te zetten en niet te kijken hoeveel minuten er voorbij zijn. “Door je 25 minuten volledig op de stof te concentreren, kun je echt diep een tekst in duiken.” Naast een timer, bestaan er ook speciale apps die jou kunnen helpen de Pomodoro-techniek toe te passen. Gebruik bijvoorbeeld de Goodtime-pomodor Timer voor Android of de Be Focused timer voor Apple.


Tip 5: Lees de vragen

Tot slot moet je er natuurlijk ook voor zorgen dat jouw kennis op een goede manier overkomt op het tentamen. Volgens docente Culturele Antropologie Marie-Louise Glebbeek gaat het daar nog wel eens mis: “Wat vaak fout gaat, is dat studenten de vraag niet goed lezen. Wanneer studenten bijvoorbeeld vier concepten moeten benoemen en uitleggen, zie ik dat ze deze vaak alleen benoemen en maar de helft van de punten scoren. Let daarom altijd op de werkwoordsvormen (benoem, verklaar) in de vraag”, geeft Glebbeek mee, “je kunt ze bijvoorbeeld onderstrepen, zodat je precies weet wat van je antwoord wordt verwacht.” Ook Glebbeek mag een boek komen halen, mits ze natuurlijk de inhoud van het boek deelt met haar studenten.

Facebook Twitter Whatsapp Mail