Roosevelt-college heeft nog een papieren krant

Het blad van het University College Roosevelt wordt gemaakt door studenten en heet: Tabula Rasa, wat staat voor ‘een schone lei’. DUB sprak met Emma Overtoom, designer van zowel de website als de krant.

Standplaats Middelburg
University College Roosevelt bestaat 10 jaar. DUB schrijft een reeks artikelen over dit tweede college van de UU. Kijk hier.

Wie schrijven de artikelen voor Tabula Rasa?
Tabula Rasa wordt helemaal georganiseerd door studenten, de artikelen worden geschreven door studenten en afgestudeerden. We zijn vrij om te plaatsen wat we willen. De hoofdredacteur en een editor controleren een artikel op spelfouten en inhoud. Er is een bestuur die bestaat uit vijf studenten. We hebben allemaal een verschillende functie. Ik doe alle designgerelateerde dingen, ik ben vormgever van de krant en de website.

Wat voor soort verhalen komen in Tabula Rasa?
We publiceren allerlei soorten verhalen. Zo is er in de zomer een verhaal over het lekkerste ijs van Middelburg geschreven, maar ook een artikel over de problemen in Syrië komt in Tabula Rasa. De website is dus meer een webmagazine dan een nieuwswebsite. Als je snel het wereldnieuws wil weten, moet je naar nos.nl. We zetten wel nieuws van UCR erop, als iemand er een artikel over wilt schrijven. Zo hebben we geschreven over de moeizame relatie tussen de studenten en Woongoed Middelburg en veel over het Common House die de studenten binnenkort willen openen.

Wordt de krant bezorgd of liggen ze op een centrale plek?
Twee keer per semester komt de papieren krant uit, met een oplage van 300 stuks. Op de dag dat die uitkomt, delen we de kranten uit in de centrale hal.Wat overblijft geven we aan docenten en bezorgen we, iedereen woont in dezelfde buurt dus dat is wel makkelijk.

Krijgen jullie ook betaald?
We zijn allemaal vrijwilligers. RASA is de studentenvereniging van UCR, daar zijn alle studenten direct lid van. Er vallen veel sections onder RASA, zo is er een partysection die feestjes organiseert. Aan UCR wordt een beetje verwacht dat je actief wordt. Als iedereen iets bijdraagt aan RASA, maken we het studentenleven in Middelburg leuker. Naast UCR zijn er namelijk geen studenten of studentenvoorzieningen.

Hoe ziet de toekomst van Tabula Rasa eruit?
Een website is veel goedkoper dan een krant, maar ik weet niet of we ooit helemaal overstappen naar een website. Een papieren krant is wel leuker dan alleen een website. We hebben naast Tabula Rasa ook een cameraploeg die UCR Campus News maakt, wat één keer per maand wordt uitgezonden. Misschien komen die filmpjes ook op de website. Ik hoop dat de website steeds meer geïntegreerd wordt in het leven van UCR-studenten, en dat studenten tegen elkaar zeggen “Ik kijk wel even op Tabula Rasa”.