Sci-fi meets wetenschap in Louis Hartlooper Complex

Science fiction-films als startpunt van een discussie over de gevolgen van onze huidige ideeën en idealen. Dat is de bedoeling van filmprogramma dat is samengesteld door onderzoekers van de UU.

Het Louis Hartlooper Complex laat vanaf dinsdag 3 mei vier films over de samenleving van de nabije toekomst zien onder de noemer Science & Fiction. Wetenschappelijke onderzoekers van het Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht geven toelichting bij de film.

Films in het Louis Hartlooper Complex worden normaliter ingeleid door zogeheten explicateurs (waar Louis Hartlooper er aan van was). De komende weken zijn het iedere dinsdagavond onderzoekers van het USBO die een film toelichten. Films worden vooraf ingeleid door de onderzoekers, en achteraf is er gelegenheid tot vragen uit de zaal.

Ideale samenleving
Thema van de serie dit jaar is ‘De ideale samenleving’. De films die op het programma staan gaan over fictieve samenlevingen, maar hebben zeker raakvlakken met ideeën van nu, vertelt Gert den Toom, communicatiemedewerker bij USBO, en betrokken bij de coördinatie van het filmprogramma. “In de films zie je juist de consequenties van de ideeën en idealen die mensen nu hebben, en hoe ze geprojecteerd worden op de toekomst.”

Eugène Loos bijt het spits af op 3 mei, met zijn toelichting bij de film La Antena, een Argentijnse film uit 2007 over een toekomstige samenleving die wordt geregeerd door de tirannieke Mr. TV. Naar aanleiding van de film laat Loos zijn licht schijnen op de meerstemmigheid in onze maatschappij. Voor de dinsdagen daarna staan Mr. Nobody (Jaco van Dormael, 2009, met acteur Jared Leto, zie foto boven), eXistenZ (David Cronenberg, 1999) en Children of Men (Alfonso Cuarón, 2006) op het programma (pdf).

De serie Science & Fiction is het vervolg van de filmreeks Wondering what to do next die in 2010 werd vertoond, ook een samenwerking van USBO en LHC. Plan is om ieder jaar een filmprogramma te kiezen die wordt toegelicht door USBO-onderzoekers.

Kaartjes kosten 8,50 euro, en 7 euro voor CJP-houders, studenten, 65+-ers  en U-pas-eigenaren.

3 mei: La Antena. Inleiding en nagesprek met prof. dr. Eugène Loos.

31 mei: Mr. Nobody. Inleiding en nagesprek met dr. Femke van Esch.

14 juni: eXistenZ. Inleiding en nagesprek met dr. Albert Meijer.

28 juni: Children of Men. Inleiding en nagesprek met prof. dr. Henk Kummeling.