Student TFT gaat de uitdaging aan: dertig dagen zonder alcohol

Student TFT Matthijs drinkt zijn laatste biertje.

Zou jij het kunnen? Dertig dagen zonder biertje of wijntje? Student Theater-, Film- en Televisiewetenschap Matthijs Meulblok gaat de uitdaging aan. Zullen zijn tentamencijfers nu hoger uitvallen?

Een kwart van de Utrechtse studenten is een zware drinker, zo blijkt uit recent onderzoek van de gemeente. Meisjes zijn zware drinkers als zij elke week op minstens één dag vier of meer glazen drinkt. Voor jongens geldt het aantal van minimaal zes. De gemeente wil door middel van voorlichting studenten bewust maken van de gevaren van alcohol.

Eén van de initiatieven waar de gemeente op wijst, is het landelijke project IkPas waarin mensen worden opgeroepen om veertig of dertig dagen lang alcoholische dranken te laten staan. De dertigdagen-challenge is op 1 maart van start gegaan (facebookpagina ikpas Utrecht). Matthijs Meulblok (23), student TFT en freelancer schreef zich – schoorvoetend - in.

“Ik hou van verschillende soorten biertjes en van whisky. Ik drink gemiddeld drie dagen per week alcohol, en als ik drink zijn dat vaak twee biertjes op een avond tot maximaal vier. Het lijkt me heel zwaar om een maand niet te drinken, maar ik ben wel benieuwd naar de effecten. Wordt mijn conditie beter, kan ik me beter concentreren, maak ik mijn tentamens beter? En vooral hou ik het vol?”

DUB volgt deze maand de afkickverschijnselen van Matthijs.

Tags: alcohol | media