Studenten nemen stage in eigen hand

Studenten willen meer praktijkervaring opdoen tijdens hun bachelor. Ze nemen zelf het initiatief, omdat ze het aanbod van de universiteit te karig vinden. Van een dag meelopen tot een zomerstage.

De website Carrièrepremiere.nl is zo’n studenteninitiatief. “We zijn bij elkaar gekomen door het honoursprogramma Young Leaders League”, zegt Casper Lombaers. Hij is één van de studenten die de website aan het begin van dit kalenderjaar is gestart.

De studenten van Carrièrepremiere.nl vonden nog een gat in de markt als het gaat om het opdoen van praktijkervaring: een snuffelstage. Via de website kunnen studenten zich inschrijven om één dag mee te lopen in een bedrijf. Dat kan zijn met managers of andere topfunctionarissen uit het bedrijfsleven of met een hoogleraar politicologie of een lid van het College van Bestuur van de Groningse Universiteit.

Maar krijg je met één dag meelopen wel een goed beeld van de arbeidsmarkt? Caspar denkt dat een dag meelopen effectiever is dan een presentatie van een bedrijf. “Eén dag is inderdaad maar één dag. We vragen de werkgevers wél om een zo realistisch mogelijk beeld te geven van een werkdag als bijvoorbeeld burgemeester. Het is niet de bedoeling dat ze het leuker maken dan dat het daadwerkelijk is.”

Zomerstages ook een oplossing
Een alternatief voor het beginnen van een eigen bedrijfje is het lopen van een (zomer)stage. Via Aiesec bijvoorbeeld. Naomi Koster, vice president outgoing exchange bij Aiesec, geeft aan dat de studentenorganisatie een platform biedt voor studenten om hun leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen. “Dit doen we onder meer met internationale stages. Die stages bieden studenten de mogelijkheid om kennis te maken met onder meer een internationale werkomgeving en om praktische kennis op te doen.” Met een persoonlijke coach als begeleiding kunnen studenten op zoek in de database van Aiesec om een stageplaats te vinden.

“We krijgen vanuit heel veel verschillende opleidingen aanmeldingen voor stages, omdat we voor vrijwel elke achtergrond stages of projecten aanbieden”, aldus Naomi. “Onze zomerprojecten worden vooral door bachelorstudenten gedaan.”

Ook volgens Naomi is een stage belangrijk: “Studenten krijgen de mogelijkheid om een waardevolle ervaring op te doen die zij binnen hun studie niet kunnen vinden. Aiesec vindt dat een stage een grote toevoeging is voor studenten om naast de theorie ook praktisch aan de slag te gaan met de kennis die zij verworven hebben tijdens hun studie.”

Niet alleen in de zomer biedt Aiesec stages aan; het gehele jaar door kun er je terecht. “De studenten die kiezen voor de zogenaamde professionele stage, nemen daar drie maanden tot een jaar vrij voor van hun studie,” zegt Naomi. Deze professionele stages zijn bijvoorbeeld management traineeships bij bedrijven als Nike of Google.

Lees ook: Vraag naar stage in bachelorface groeit