Studenten op dieet: bewuster en gezonder eten

Het lijkt een groeiende groep: studenten die een aantal weken een bepaald dieet volgen. Niet omdat ze ziek zijn of willen afslanken, maar omdat ze gezonder of bewuster willen leven. Daarom laten ze suiker staan, of gluten of alle dierlijke producten. “Ik had geen last meer van mij drie-uur-dip.”

Student Biologie Ilja Kocken liet suiker staan

“Ik zag een keer een documentaire over de Belg Tim Verheyden die stopte met het eten van toegevoegde suikers. Hij wilde af van de energiedip die hij had rond drie uur ’s middags. Na een maand was hij lyrisch over de effecten: hij ervoer een betere smaakbeleving, ging beter slapen en hij had geen energiedips meer om drie uur ’s middags. Dat wilde ik ook.

“Hoewel ik niet direct dezelfde lichamelijke effecten voelde als Verheyden, vond ik de suikerloze maand heel leerzaam. Als ik boodschappen ging doen, moest ik van elk product de ingrediëntenlijst doornemen, om te zien of er suiker in zat. Zo leerde ik tot mijn verbazing dat er in eiersalade of vegetarische hamburgers suiker zit.

“Wat ik wél aan mijn lijf merkte, was dat mijn drie uur dip over ging. Dat kwam indirect door mijn dieet: omdat ik in de supermarkt niets kon vinden, wat ik mocht eten, kocht ik een meer gezonde lunch die maand.

“Ik ben van nature een zoetekauw, dus moeilijk vond ik het soms wel. Tony’s Chocolonely chocolade vond ik het lastigst om te laten staan. Maar als je streng bent voor jezelf en voor ogen houdt wat het je kan opleveren, houd je het wel vol. Nu ontbijt ik wel weer met chocoladepasta op mijn brood. Wat ik nog wel doe, is beter lunchen, zodat ik geen dip meer krijg om drie uur.”

(foto van Ilja is gemaakt door Milagro Elstak)

Student milieuwetenschappen Farilde Steur at geen vlees, vis en dierlijke producten

“Door mijn bachelorstudie Milieu-natuurwetenschappen ben ik veel bezig met de impact die wij mensen hebben op het milieu. Wat wij als studenten leren, is dat vleesconsumptie een grote bijdrage levert aan de totale energieconsumptie in veel Westerse landen. Daarom zijn veel mensen al overgestapt naar een vegetarisch dieet.

“Andere dierlijke producten als kaas en eieren worden vaak nog niet gezien als milieubelastend, terwijl het nu duidelijk is dat dit zeker wel het geval is. De productie van kip kost bijvoorbeeld minder energie dan de productie van kaas. Bij een veganistisch dieet wordt dit onderscheid tussen vlees en zuivel niet gemaakt. Ik vind dit een eerlijker uitgangspunt en daarom staat het veganisme mij wel aan.

“Ik ging de vegan challenge aan om meer ervaring te krijgen met veganistisch koken. Ik heb nooit de intentie gehad om helemaal veganistisch te worden, maar ik hoopte dat ik mijn consumptie van dierlijke producten kon verminderen. Dat is op één keer zondigen na (stukje zelfgebakken appeltaart, te moeilijk om te weerstaan) gelukt!

“Het meest lastig was dat je altijd zelf moet koken. Andere mensen gebruiken toch vaak vlees of zuivel, dus het is moeilijk om met iemand mee te eten. Gelukkig deden mijn broer, zijn vriendin en twee andere vriendinnen ook mee. Daardoor was het gemakkelijker om je aan het dieet te houden. Bovendien konden wij wel samen eten.

Na afloop van de challenge ben ik vaker veganistisch gaan koken, via de website veganchallenge heb ik heerlijke recepten leren maken. Ook eet ik nu minder kaas op mijn brood.”

Student Drug Innovation Michael Brunek liet alcohol aan zijn neus voorbij gaan

“Op 21 januari besloot ik spontaan een maand te stoppen met alcohol. Ik merkte dat ik sinds november steeds meer was gaan drinken. Het was een periode waarin ik geen vakken volgde.

“Het eerste wat ik deed was alle drank die ik nog had staan aan een vriend doneren. Daarna was het een kwestie van ‘nee’ zeggen. Het moeilijkste vond ik het om alternatieve drankjes te vinden. Ga je voor alcoholvrij bier, of niet? Of toch maar frisdrank, terwijl ik daar niet van hou. Dan kom je dus snel uit op water, siroop of vruchtensapjes.

“Natuurlijk werd me regelmatig een drankje aangeboden. Als ik daarvoor bedankte, werd ik vaak raar aangekeken. Toch went het vrij snel om gewoon nee te zeggen. Op bepaalde momenten voelde het zelfs goed – als een overwinning op mezelf. Het werd eigenlijk alleen maar makkelijker in de loop van de maand.

“Toch verbaast het me nog steeds met hoeveel onbegrip mensen reageerden op mijn beslissing om geen alcohol te drinken. Meestal hoorde ik zwzeggen, ‘dronk je zoveel dan?’ of ‘ik snap niet waarom je dat doet’, in plaats van ‘wat goed van je!’.

“Toen ik niet dronk, voelde ik me fitter, sliep ik beter en stond ik met meer gemak op. Voor de studieprestaties zal het ook niet slecht zijn geweest, maar dat kan ik niet onderbouwen. Ik had me van te voren trouwens niet ingelezen over de effecten van niet drinken. Dat ging ik pas doen, toen ik er al mee bezig was.

“Ik kan andere mensen absoluut aanraden om ook eens te stoppen met drinken. Ik drink trouwens nu wel weer, maar dan bewuster. Verder ga ik na de zomer weer een maand stoppen - zo goed beviel het me.”