Studenten over tentamens thuis maken: ‘Best moeilijk om je te concentreren’

'Er mocht niemand in je kamer zijn om te helpen'. Eigen foto's

Normaal gesproken reizen studenten voor hun tentamens naar de universiteit. Maar het coronavirus maakt dit net even anders. De meeste tentamens gaan weliswaar gewoon door, maar ze worden nu online aangeboden. Studenten kunnen hun toetsen thuis maken. Voor de één is het een uitkomst om vanuit het bed zo achter de laptop te rollen, maar de ander had toch liever die extra reistijd gehad om zich mentaal voor te bereiden op het tentamen.

“Ik vond het eigenlijk niet fijn om mijn tentamen thuis te maken”, zegt Kunstmatige Intelligentie-student Sinie van der Ben die een tentamen voor haar minor Informatiekunde maakte. “Normaal gesproken fiets je naar de universiteit. Dan heb je een gevoel van ‘nu gaat het echt beginnen’ en dat zorgt ervoor dat je net iets gemakkelijker in de tentamenmodus komt. Nu was het moeilijker om me te concentreren op het tentamen.”

Bureau van student Kunstmatige Intelligentie Sinie

Teun de Theije, student Natuurkunde, had ook moeite met zijn concentratie nu hij zijn tentamen niet op de universiteit maakte. “Het is toch gek dat je je tentamen thuis maakt in plaats van in een ruimte met allemaal andere studenten.” De sfeer vóór een tentamen helpt ook vaak om in de juiste gemoedstoestand te komen, vertelt Teun. “Normaal gesproken wenst iedereen elkaar even succes voordat het tentamen begint. Dat geeft je net even een steuntje in de rug.”

Bureau van Natuurkundestudent Teun

'Ik miste de tentamenmodus een beetje'

Kun je het afkijken noemen? Door de toets online aan te bieden, namen veel opleidingen bewust het risico dat studenten via hun telefoon of pc goede antwoorden zouden doorgeven of met elkaar zouden overleggen. Maar volgens de studenten die we spraken, werd er weinig ‘gespiekt’.

“Afkijken heeft even door mijn hoofd gespeeld en ik heb het er met andere medestudenten ook wel over gehad hoe we dat zouden kunnen doen via WhatsApp”, zegt Teun. “Maar het was eerlijk gezegd meer een grappig idee. Tijdens het tentamen heb ik er ook niet meer aan gedacht.”

Anna Heijting, student Rechten, is bezig is met haar minor Business Informatics en zegt dat ze voor haar tentamen een formulier moest ondertekenen waarop stond wat wel en wat niet was toegestaan. “Het was een openboektentamen, dus je was vrij om dingen op te zoeken. Maar er mocht in je kamer verder niemand aanwezig zijn om je te helpen tijdens het tentamen.”

Bureau van rechtenstudent Anne

“Je had ook niet echt de kans om te overleggen tijdens je tentamen”, zegt student Kunstmatige Intelligentie Sinie van der Ben. “De vragen waren zo gemaakt dat je de vragen wel moést opzoeken. Op die manier hadden ze spieken uitgesloten.”

Er was volgens Sinie bovendien een grote tijdsdruk. “Het waren echt veel meer vragen dan normaal. Ik kreeg het tentamen ook maar net binnen de tijd af.” Anna is het met Sinie eens: “Bij een normaal tentamen neem ik ruim de tijd om even rustig naar de vragen te kijken, maar hier moest ik echt aan de bak.”

‘In mijn huis hebben we een schema opgehangen’

Een lastige huisgenoot die op precies het verkeerde moment herrie op de gang maakt? Of iemand die je kamer binnenloopt? Het is je grote angst tijdens een belangrijk thuistentamen. Maar iedereen vindt zo zijn eigen manieren om hier mee om te gaan. Van een schema tot een bordje aan de deur.

“In mijn huis hebben we een schema opgehangen met daarop de tijden en dagen dat iedereen tentamens heeft. Op die manier konden we daar rekening mee houden”, zegt Pien Kuiper. “Iedereen houdt zich eraan en tijdens mijn tentamen heb ik helemaal geen last van huisgenoten gehad.”

Bureau van student Bestuurs- en Organisatiewetenschap Pien

Teun de Theije is voor het maken van zijn tentamen naar zijn ouders gegaan. “Het leek mij een stuk veiliger om mijn tentamen thuis te maken. Dan wist ik zeker dat niemand mij zou storen.”

Sinie stuurde voordat ze met haar tentamen begon voor de zekerheid nog even appje: “Jongens, ik ga zo een tentamen maken, willen jullie ook niet te veel op het internetnetwerk zitten.”

Pien dacht ook na over een oplossing voor slecht internet en kwam met een ander idee. “Je bent er toch mee bezig. Stel je voor dat het internet het straks niet doet, daarom heb ik mijn bundel van mijn telefoon aangesloten op mijn computer. Dan wist ik zeker dat het internet het deed en kon ik met een gerust hart het tentamen maken.”

‘Alles loopt nu door elkaar’

Voor blok 4 staan er weer online tentamens ingeroosterd. Wat de studenten betreft is het daarna afgelopen met het online college volgen en toetsen.

“Voor nu vond ik het niet erg. Ik ben soms bijna te laat voor mijn tentamen, dus in die zin was het eigenlijk wel fijn dat ik mijn tentamen thuis kon maken en ik nergens heen hoefde te fietsen”, zegt Pien. Toch zou ze in het vervolg niet alle tentamens thuis willen maken. “Het is fijn als je privé en je studie een beetje gescheiden kan houden. Dat loopt nu een beetje door elkaar.”

“Ik heb ook een beetje het gevoel dat alles nu door elkaar lopen”, zegt Anna. “Door mijn rechtenstudie heb ik sowieso al weinig contacturen. Dus die uren die ik dan niet naar de universiteit ga, mis ik echt.”