Studenten vatten belangrijkste innovatietheorieën samen in boek

Over innovatie zijn kasten vol literatuur geschreven, maar een toegankelijk boek over de belangrijkste theorieën bestond nog niet. Masterstudenten Paul Tuinenburg en Daniël Doorman schreven het daarom zelf maar.

“Het begon eigenlijk toen we met een paar vrienden een innovatie-adviesbedrijfje aan het oprichten waren, om onze studie in de praktijk te brengen”, vertelt Paul. “We hebben toen elk een samenvatting geschreven van wat ons de belangrijkste en leukste innovatietheorieën leken. Nadat we die teksten samen in een bestand hadden gezet, dachten Daniël en ik: hoeveel moeite kan het nog zijn om dit als boek uit te geven? Uiteindelijk bleek het allemaal iets meer voeten in de aarde te hebben dan we dachten, maar na een paar maanden herstructureren en herschrijven was dit het resultaat.”

‘Dit’ is een pocketboekje getiteld Innoveren kun je leren, dat de twee zelf hebben uitgegeven. Sinds kort te koop op managementboek.nl. Daniël doet de master Natuurwetenschappen en Innovatiemanagement, Paul heeft het diploma van deze studie net binnen en is bezig met een nieuw bedrijf, IDfuse. Met het boek geven Daniël en Paul een overzicht van de belangrijkste innovatietheorieën.

Wat is dat nou precies, innovatie?
Daniël: “Het woord wordt op zoveel manieren gebruikt in de media dat het een soort buzzwoord is geworden. Volgens mij weet niemand nu precies meer wat het betekent omdat iedereen er iets anders mee bedoelt. In ons boek definiëren we innovatie als een succesvolle implementatie van een inventie. Een uitvinding wordt dus pas een innovatie op het moment dat er iets mee gebeurt. Met de uitvinding moet waarde gecreëerd worden voor iets of iemand.”

Ik denk bij innovatie meteen aan Apple. Zijn jullie Apple-fans?
Paul: “Ik heb niet zoveel met hypes als die rond Apple. Maar het is wel het perfecte voorbeeld van een innovatief bedrijf. Ze hebben telkens de trend gezet, of ze herkenden hem als een van de eersten. Maar er zijn bedrijven die hetzelfde doen met goedkopere producten.”
Daniël: “Apple is een goed voorbeeld van een bedrijf dat naar andere markten durfde over te stappen. Dat is een kenmerk van de meest innovatieve bedrijven. Apple begon met computers, maar daar verdienen ze al lang niet meer het meeste geld mee. We kennen zo nog meer voorbeelden. Nokia begon bijvoorbeeld ooit als een houtzagerij en Marriott, van de hotels, verkocht oorspronkelijk frisdrank. Waarom waren zij succesvol? Omdat toen de markt veranderde, ze op tijd naar andere markten konden overstappen.”

Die multinationals hebben jullie boek dus niet meer nodig. Wie wel?
Paul: “Innovatie is niet alleen iets voor grote bedrijven, zoals veel mensen denken. Als ondernemer is het vaak moeilijk om nieuwe diensten of producten te verkopen aan je klanten, om nieuwe markten aan te boren, om dingen anders te doen. Een ondernemer vindt in ons boek veel leuke voorbeelden van manieren waarop je dat zou kunnen aanpakken. En ik verbaas me vaak over hoe weinig mensen, ook binnen bedrijven, überhaupt iets weten van innovatie.”
Daniël: “Voor studenten van onze opleiding is het ook erg handig, want het biedt een overzicht van wat er speelt. Onze studievereniging verkoopt het boek ook.”
Paul: “En afgestudeerden zijn een doelgroep. Zij kunnen terugzoeken wat ze allemaal geleerd hebben. Als je al twee jaar voor een consultant werkt, ben je waarschijnlijk de helft van je studie al weer vergeten.”

Geef eens een concreet voorbeeld van wat een ondernemer uit het boek kan leren?
Paul: “We bespreken bijvoorbeeld de theorie van open innovatie. Die zegt dat je als bedrijf je kennis niet angstvallig geheim moet houden, maar juist moet delen. Met je werknemers, met leveranciers, etcetera. Er is namelijk altijd meer expertise buiten je bedrijf dan erbinnen. Ook Apple en Google hebben ermee te maken dat er meer slimme mensen elders werken dan bij henzelf. Dit is niet meteen een oproep om al je briljante ideeën op straat te gooien, maar je kunt als ondernemer wel zeggen: wij zijn bezig hiermee iets te doen, wie weet daar iets van? Zo kun je werknemers de vrijheid geven experts in hun familie of vriendenkring erbij te betrekken. Ook een bedrijf van drie man kan iets met deze tip.”

Wat zijn tot nu toe de reacties op jullie boek?
Daniël: “Het is pas net uit dus we hebben nog weinig reacties gekregen, maar de eerste reacties van studenten en alumni zijn positief. In het schrijfproces hebben we alle stukken voorgelegd aan studiegenoten en hun commentaar verwerkt. We hebben ook aan mijn oma en aan een neefje gevraagd of ze het snapten. Toen hebben we nog stukken herschreven om het duidelijker uit te leggen.”
Paul: “We hebben nog geen tijd gehad voor promotie dus er zijn ook nog geen experts die ons boek beoordeeld hebben. Het is natuurlijk leuk als het boek veel verkocht wordt, maar we zijn nog niet dag en nacht bezig om te zorgen dat het een bestseller wordt. We zien onszelf ook nog niet echt als auteurs.”