Studentenhuizen gaan tot het gaatje om energie te besparen

Dat studenten zuinig met elektriciteit kunnen omgaan, bewijzen studentenhuizen tijdens de Utrechtse Manage Your Energy Battle. De deelnemers gaan tot het uiterste: “We hebben in drie maanden tijd maar één keer ons beddengoed gewassen.”

De MYE Battle is trouwens niet de enige wedstrijd die op dit moment studenten uitdaagt om duurzamer te leven? Er is tussen 6 januari en 6 februari ook een landelijke competitie bezig, Het Duurzaamste Studentenhuis. Tijdens deze wedstrijd ondernemen studentenhuizen uit alle hoeken van het land acties om milieubewust en energiezuinig te leven. Ook de winnaars van deze wedstrijd krijgen flinke geldbedragen.

In november is de strijd losgebarsten. Tien studentenhuizen hebben drie maanden lang de tijd om voor de Manage Your Energy (MYE) Battle hun energiekosten te verlagen; er wordt gemeten in percentages. Wie daar het beste in slaagt, krijgt 500 euro, de tweede plek levert 250 euro op. In de huizen zijn energiemeters geïnstalleerd, zodat de bewoners hun verbruik dag en nacht kunnen checken.

Hoe ver gaan de deelnemers van de MYE Battle om hun elektriciteitsverbruik te laten slinken? DUB neemt een kaarsje mee en belt twee weken vóór het eind sein aan bij de kanshebber op de tweede plek, en bij het huis dat momenteel op verliezen staat.

Kanshebbers op de tweede plek: In 2,5 maand 53 procent bezuinigd

De bewoners Wendy, Marijke, Carlyn en Carlijn van studentenhuis Willem van Noortplein zitten in Wendy’s slaapkamer rond een kaars. “We waren nooit bezig met duurzaamheid”, zeggen ze. Toch zeiden ze ‘ja’ toen ze in het najaar door een vriendin, een MYE-organisator, werden uitgedaagd om deel te nemen aan de Battle. De reden? “Geld”, klinkt in koor. Met het prijzengeld wilden ze een luxe huis-uitje organiseren. Maar ook waren ze nieuwsgierig naar hoe je je energieverbruik kunt verminderen.

De dames hielden krijgsraad en bedachten strategieën. “De concurrenten zouden de moed verliezen als ze op de website zagen dat wij een voorsprong hadden. Daarom besloten we om vooral in de eerste week bijna geen energie te verbruiken.” Maar ook in de wedstrijdmaanden daarna wilden de dames streng zijn voor zichzelf. “We maakten bizarre afspraken, we zouden bijvoorbeeld bijna geen gebruik maken van elektrische apparaten.” Vlak vóór de start wasten ze hun kleding en beddengoed en waren ze klaar voor de wedstrijd.

Studenten koken bij kaarslicht
In de eerste week hielden de meiden hun woord. “We zagen elkaar met een kaars door de gang schuifelen en kookten ook bij kaarslicht.” Die extreme leefstijl hielden ze niet vol, maar ze zijn tot nu toe wel zuinig blijven leven. Hoe? Ze hebben stickers op de lichtknopjes geplakt met ‘licht uit!’, de diepvries ontdooid en de koelkast een stand minder koel gezet. Maximaal één keer per week zetten ze de wasmachine aan, op maximaal dertig graden en met een eco-timer. Ze laden hun telefoons op bij de universiteit of op het werk. De oven heeft tot nu toe in totaal maar twee keer aangestaan en hun bedden hebben ze slechts één keer verschoond. Ook de details worden niet vergeten: “Ik heb de lichtintensiteit van mijn tv aangepast”, aldus Carlijn.

Op dit moment staan de bewoners op de tweede plaats. Dankzij hun inzet, maar ook omdat ze zijn gestart met een hoog energieverbruik en procentueel dus flink konden bezuinigen. “Eerder leefden we niet milieubewust. Wendy waste bijvoorbeeld altijd elke kleur apart. En op zestig graden, want dan werd het ‘lekker schoon’, ha, ha.”

Leerzaam is de Battle zeker, vinden de dames, nippend aan hun thee die ze met behulp van een pannetje hebben gezet. Ze ontdekten dat ook kleine apparaten veel elektriciteit kosten.  “Als iemand de waterkoker aan zet, zie je meteen een piek in het verbruik. Ook na de wedstrijd ben ik van plan de waterkoker alleen aan te doen als het nodig is. Eerder drukte ik wel eens zonder reden de aan-knop in”, zegt Marijke. De rest wil ook zuiniger blijven leven. “Maar niet zo rigoureus als tijdens de Battle.”

De potentiële verliezer: 8 procent bezuinigd in 2,5 maand

Ook op de Sweelinckstraat  wordt zuinig geleefd. Vandaag zijn drie van de zeven bewoners thuis: Emma, Michiel en Vincent. De reden dat ze deelnemen? Michiel: “Ik ben een voorstander van duurzaamheid.” Ook is besparing goed voor de portemonnee, aldus Emma. “We betalen zelf onze energie, dus we moeten op de kleintjes letten."

Vol goede moed begonnen ze aan de wedstrijd, vertellen ze. “We ontdooiden bijvoorbeeld de diepvries en haalden een overbodige koelkast leeg.” Helaas daalde hun verbruik tergend langzaam. Michiel: “Het sloeg geen deuk in een pakje boter.” De bewoners gaven de moed een beetje op. Wilden ze nog winnen, dan moesten ze comfort inleveren. “Ik had geen zin om samen in bed rond een kaars te gaan zitten.”

Procentueel minder om op te bezuinigen
Op dit moment bungelen de bewoners onderaan de lijst: wat is er misgegaan? “We hebben weinig apparaten om op te bezuinigen”, zegt Vincent. “Ook zijn we geen hecht huis, dus konden we geen concrete afspraken maken”, aldus Michiel. Hij baalt. Als het aan hem had gelegen, hadden ze meer geïnvesteerd. “Elke bewoner had stekkerdozen kunnen kopen om sluipverbruik te voorkomen. Zelf heb ik die aangeschaft, maar ze zijn duur en ik wilde mijn huisgenoten niet het geld uit de zak kloppen.”

Gelukkig heeft de wedstrijd toch wat opgeleverd. “We zagen in dat we veel kosten besparen door zuiniger te leven en willen erop blijven letten”, zegt Emma. Ze voegt de daad bij het woord als Michiel even later naar beneden loopt. “Vergeet je niet het ganglicht uit te doen?”