Tussenjaar moet leiden tot goede studiekeuze

Studenten die hun studie bij nader inzien toch niet leuk vinden of scholieren die niet weten wat ze willen. Dit soort jongeren kan baat hebben bij een tussenjaar. In Utrecht start binnenkort een nieuw initiatief dat aankomende studenten moet helpen de juiste studiekeuze te maken.

“Ik heb in het voortgezet onderwijs gewerkt en het viel me op dat veel leerlingen na hun diploma-uitreiking een tussenjaar nemen. Als ik ze later tegenkwam hadden ze vaak wel een bijbaan, maar wisten ze nog steeds niet wat ze wilden studeren”, vertelt Loth van Veen, een van de initiatiefnemers van Intermijn

Intermijn biedt vanaf februari 2014 een programma van vijf maanden aan. Deelnemende jongeren leren in die periode “zichzelf door en door kennen” en moeten daarna een doortimmerde studiekeuze kunnen maken. Geen overbodige luxe, denkt Van Veen. “Eindexamenkandidaten richten zich vooral op het halen van de examens, waardoor niet goed wordt nagedacht over een studiekeuze. Elk jaar is er behoorlijk wat uitval van studenten aan zowel de universiteit als hogeschool. Het is niet meer mogelijk om een paar keer van studie te switchen, dus het is belangrijk kritisch te zijn op wat je kiest.”

De Intermijn-groep met 12 tot 15 jongeren zit op maandag, dinsdag en donderdag op een locatie in de binnenstad. Van Veen: “De dagen zullen wisselend ingedeeld zijn. Een voorbeeld is dat de groep in de ochtend naar een bedrijf gaat en ’s middags een workshop krijgt of gaat sporten.” Elke twee weken is er een nieuw thema. “Een thema is bijvoorbeeld ‘klimmen’. Het gaat er dan om te leren om doelen formuleren en bereiken. We gaan dan als beginactiviteit ook echt naar een klimhal.”

De woensdag is ‘buitengewoon’, waarbij stage wordt gelopen op plekken waar je normaal gesproken minder mee in aanraking komt, zoals bejaarden- of buurthuizen. Vrijdag is een vrije dag, omdat een bijbaan ook belangrijk wordt gevonden. Van Veen: “Van een baantje leer je heel veel en misschien moeten jongeren Intermijn zelf financieren.”

Loth van Veen benadrukt dat de invulling van de dagen ook afhankelijk is van de jongeren in de groep. “Als een paar deelnemers geïnteresseerd zijn in psychologie zullen we bij een psycholoog langsgaan, als er interesse is voor de koksopleiding gaan we naar een restaurant.”

Intermijn is niet het eerste en enige initiatief dat zich richt op jongeren die moeite hebben om uit te vinden wat ze nu werkelijk willen. Verschillende media besteedden dit najaar aandacht aan het al lopende project Breekjaar. Ook universiteiten zien dat het steeds belangrijker wordt om de juiste student zo snel mogelijk op de juiste plek te krijgen. Mede daarom begon de UU dit jaar met een verplichte matching van studenten.

Wat voegt een initiatief als Intermijn hier nog aan toe? Van Veen: “We juichen matching natuurlijk heel erg toe, we zijn daar alleen maar positief over. Maar het gaat bij Intermijn om meer dan een studiekeuze. We geloven niet in beroepentestjes en dat soort dingen. De opbrengst zou meer moeten zijn dan leren wat je gaat studeren. Dit is echt bedoeld om in 5 maanden een groot onderzoek naar jezelf te doen.”

Meedoen aan Intermijn kost 3250 euro, maar dat is het volgens Van Veen zeker waard. “Ik realiseer me dat het veel geld is, maar ik denk dat dit ook voor minder rijke mensen bij elkaar te krijgen is. Het is heel waardevol als je hierdoor een studie kan afmaken, stoppen kost immers ook geld. Ik zou het dus niet duur noemen.”

Het eerste Intermijn-programma gaat in februari van start. Zie voor meer informatie www.intermijn.nl.