UIT-lopers leren Utrecht kennen per boot en dubbeldekker

Vervoer in stijl en leuke activiteiten. Het nieuwe evenement Hop In Hop UIT is geslaagd, aldus mentoren en UIT-lopers. “De belangrijkste plekken krijg je te zien.”

In plaats van de zo kenmerkende lange bussen reden er maandag rode en groene dubbeldekkers door Utrecht. En in plaats van in kano’s en sloepen, varen de studenten rond in de statige boten van rederij Schuttevaer. Dit vanwege het nieuw aan de UIT toegevoegde event ‘Hop In Hop UIT’. Middels boot, bus en benenwagen verkennen de UIT-lopers deze eerste dag Utrecht en specifiek vier plekken: Lepelenburg, Museumkwartier, Domplein en De Neude. DUB sluit aan bij het groepje van mentormama Bianca en mentorpapa Mark, sinds het namenspel ook bekend als Bianca Banaan en Meloen Mark. Hun mentorkindjes zitten nog wat onwennig samen tijdens de lunch in Tivoli Vredenburg. Hop, tijd voor wat actie in de tent om het ijs te breken!

Luxueus chillen
De verkenningstocht van ‘mijn’ mentorgroepje begint op De Neude. Een enigszins teleurstellend begin. Als je niet van Playstation 4 houdt – en er lijkt maar één liefhebber op heel het plein  – is hier weinig te doen. Te vroeg voor alcohol, te vroeg voor chillen. Überhaupt verbazingwekkend dat de reclame op dit plein voor Playstation en een gigantische tv is. Niet iets voor de arme student, zou je zeggen. Misschien proberen de verkopers alles eruit te halen wat er inzit, nu het nieuwe leenstelsel nog niet is ingevoerd… Aan deze UIT-lopers is de hippe apparatuur echter niet besteed. Een paar van de studentes in spe kopen een UIT-zonnebril en dan ploft de groep neer op de roze en gele fatboys in afwachting van een spannender activiteit.

Culturele component
Na De Neude begeeft het UIT-groepje zich naar het Domplein, waar al meer gebeurt dan op De Neude. Zo speelt er een bandje en maken studenten van de HKU een kunstwerk over Utrecht. Het mentorgroepje is onder de indruk van de Domkerk, Domtoren, Academiegebouw en het prachtige Pandhof. “Erg mooi om te zien”, aldus Lisa die de UIT vooral loopt om mensen te leren kennen. Een echte tour is dit echter niet. Zo heeft aan het eind van hun bezoekje nog niemand geleerd dat het mooie, statige gebouw in de hoek van het plein het Academiegebouw is en vraagt een van de UIT-lopers zelfs aan mij welk gebouw nou precies de Dom is.

Dan is het dan zover: we gaan met de dubbeldekker, een groene. Een half uurtje eerder zaten de bussen nog zo vol dat we er met geen mogelijkheid inpasten maar nu heeft het mentorgroepje geluk: ze hebben de hele bovenverdieping van de bus voor zichzelf en ploffen lekker neer in de zachte stoelen. Groepjes beginnen zich te vormen, de benen gaan omhoog, de studenten komen los terwijl we door de smalle straatjes van Utrecht richting Museumkwartier rijden. “Je leert er de weg niet door kennen, maar leuk is het wel”, merkt één van de UIT-loopsters op. Tot grote spijt van het groepje duurt deze bijzondere introductie van het Utrechts busleven maar een paar minuten: de bus hoefde immers nog geen kilometer te rijden.

Zuchtend staan we op en lopen richting Universiteitsmuseum. Daar wacht een keur aan lekkernijen: krekels, sprinkhanen, meelwormen met barbecuesmaak.  “Dat ga ik echt nóóit eten”, roept een van de jongens terwijl groepsgenoten Kasper en Ruben al begonnen zijn aan een knapperige krekel. Als vervolgens de dames uit de groep zich te goed doen aan een dikke sprinkhaan (“zo, die hersenen zijn hard!”) kan ook deze UIT-loper niet uitblijven en met een gezicht als een oorwurm verorbert ook hij een heuse sprinkhaan.

Na het insecten eten, lopen we naar de binnentuin van het Universiteitsmuseum waar een studente in toga ons met ‘kruidenthee tegen stress, spetterpoep katers’ aanbiedt. In de tuin doen de UIT-lopers mee aan een wetenschappelijke tekst op muziekgebied en schuiven gretig aan bij een chocoladeproeverij. Allemaal voor de wetenschap natuurlijk. Ook spelen de vrouwen uit de groep het UIT-kleedspel, om bewust te worden waar hun kleding vandaan komt. Enthousiast kijken de dames op elkaars labeltjes en vervolgens prikken ze op de wereldkaart het herkomstland van hun outfit aan.

Het is verrassend rustig bij het Universiteitsmuseum. Niet alle mentorgroepjes hebben hun weg naar de tuin gevonden. Vier plekken zien is ook wat veel in twee uurtjes.  Zo besluit ‘mijn’ mentorgroepje park Lepelenburg te skippen om op tijd bij de verenigingsparade te kunnen zijn. Jammer, want ze missen daardoor een  heel leuk en sportief onderdeel van het programma.

Gigantische trampoline
Het meest in het oog springt het grote Bossabolveld in het midden van park Lepelenburg: een gigantische trampoline waarop spelers een combinatie van volleybal, voetbal en turnen (salto’s maken voor je de bal slaat, gaaf!) uitoefenen. Ook leuk: vier fietsen naast elkaar waar UIT-lopers zich in een competitie kunnen voorbereiden op de Tour de France die in 2015 in Utrecht van start gaat. Te inspannend? Het is onverwachts heerlijk weer dus op het gras liggen en kijken hoe anderen zich inspannen middels dans, squash, klimmen etc. is ook een prima tijdverdrijf. Of een stukje varen door de Singel en over de Oude gracht, richting Ledig Erf.

Aan het eind van de dag zijn de studenten en mentoren positief over Hop In Hop UIT. “Ze hebben de belangrijkste plekken van de stad gezien”, aldus een mentormama over haar kinders die na een goed potje Bossaboll nu welverdiend aan het chillen zijn op De Neude. De verschillende activiteiten vullen elkaar goed aan: sportief in het park, cultureel op het Domplein, ontspannen op De Neude en ontdekken in het Universiteitsmuseum. Hier en daar was informatie nuttig geweest en de weg leren kennen blijft een puntje van aandacht, vanwege het luxueuze vervoer per boot en bus. De mentorgroepjes hebben in elk geval elkaar beter leren kennen en aan het eind van de dag is de sfeer een stuk ontspannener dan in die eerste uren van de UIT. Zeker belangrijk voor een geslaagde eerste dag!