Universiteit staat buiten discussie 'discriminerende' marathon

De Universiteit Utrecht neemt in het debat rondom de Utrechtse marathon geen standpunt in. De organisatie van het loopevenement zou discrimineren door het grootste deel van het prijzengeld te reserveren voor Nederlandse lopers. De UU staat op de site van de marathon vermeld als official sponsor, maar zegt slechts met een eigen loop aan te haken bij de organisatie.

De Utrechtse marathon besloot onlangs geen startgeld te geven aan buitenlandse lopers. Bovendien is er een veel lager prijzengeld voor niet-Nederlandse deelnemers. Als een Keniaan over twee weken de marathon wint, verdient hij 100 euro. De beste Nederlander krijgt het honderdvoudige: 10.000 euro. In een persbericht stelt de organisatie hiermee de Nederlandse loopsport te willen stimuleren.

Die oproep voor een ´Dutch Battle´ leidde tot verontwaardigde reacties. De organisatie zou discrimineren en de Keniaanse lopers financieel benadelen. De gemeente Utrecht besloot daarom de zaak voor te leggen aan de Commissie Gelijke Behandeling, maar houdt de bijdrage aan het evenement in ieder geval voor dit jaar in stand.

Bas Heijne
Omdat de Universiteit Utrecht op de site van de marathon wordt genoemd als official sponsor, werd ook de universiteit betrokken in de discussie. Schrijver Bas Heijne vroeg zich vorige week op Twitter al af waarom de UU de Utrecht Marathon 2011 ondersteunt.

In een telefonische reactie zegt Bas Heijne dat hij het "enigszins merkwaardig" vindt dat de universiteit het evenement sponsort. Dit omdat de universiteit zelf ook geen onderscheid maakt tussen Nederlandse en buitenlandse studenten. Het buitensluiten van buitenlandse lopers strookt niet met de imago van een open universiteit, aldus de schrijver.

Freelance journalist Norbert Pek riep maandagochtend in nrc.next de universiteit op om zich terug te trekken als sponsor. “De Universiteit Utrecht lijkt me geen instelling die Amerikaanse studenten weigert omdat de Verenigde Staten vooroplopen in de wetenschap”, verklaart de auteur.

Verhuld racisme
Op Facebook laat Benjamin Barasa, een Keniaanse promovendus die aan de UU onderzoek doet naar bloedarmoede, ook kritiek horen. Onder een bericht van de universiteit geeft hij venijnig commentaar op het “verhulde racisme” van de marathon.

“Ze zeggen: we willen geen buitenlandse renners die voor het geld lopen. Om vervolgens Nederlandse renners wel prijzengeld te geven voor de overwinning”, zegt Barasa aan de telefoon. “Het is zeer discriminerend, buitenlandse renners krijgen geen gelijke omstandigheden.”

Barasa vindt dat de universiteit zich moet terugtrekken als sponsor. “De UU wil zich graag afficheren als een progressieve plek, en om dan een marathon te sponsoren die discrimineert, dat is niet goed.”

Lustrumevenement
In een persverklaring stelt de Universiteit Utrecht maandag dat de instelling slechts een deel van het marathonprogramma sponsort. Het gaat daarbij om een estafetteloop voor een goed doel. Deelnemende universitaire teams hoeven daar geen deelnamegeld voor te betalen. Ook draagt de universiteit bij aan de extra kosten die de organisatie maakt voor dat lustrumevenement. Tenslotte levert de UU vrijwilligers die de wisselpunten bemannen.

De inrichting van de 'gewone' marathon komt volgens de UU echter geheel voor rekening van de organisatie. "Er bestaan diverse zienswijzen op de gekozen opzet voor de Dutch Battle. De Universiteit Utrecht heeft begrip voor het feit dat er verschillend over wordt gedacht, maar ziet hierin geen aanleiding een standpunt in te nemen."

XB/EJH