UU stapt over op Windows 7. Wat moet je weten?

Op alle universitaire pc’s wordt de komende maanden Windows 7 geïnstalleerd. DUB zet op een rij wat je moet weten over de migratie naar het nieuwe besturingssysteem. In april draaien alle pc's op Windows 7.

1. De overstap naar Windows 7 duurt enkele maanden. Heb dus geduld.

De migratie naar Windows 7 duurt ruim drie maanden. Medewerkers van de binnenstadfaculteiten (Geesteswetenschappen, Rebo, University College Utrecht) krijgen al tijdens de kerstvakantie Windows 7. Maar medewerkers van Diergeneeskunde, de faculteit met de meeste centraal beheerde computers (1170 vaste desktop-pc’s), zijn volgens de planning pas eind maart aan de beurt.

Waarom duurt de overstap zo lang?
“We willen dat medewerkers zo min mogelijk verstoord worden in hun werk”, zegt René den Houting, adjunct-directeur van de centrale it-afdeling van de universiteit, Information and Technology Services (ITS). Dit houdt in dat de computers zo veel mogelijk worden geüpdate buiten werktijd zoals in vakanties, weekenden en nachten.

Om hoeveel computers gaat het?
In totaal krijgen 6310 pc’s Windows 7. Op de pc’s op studiewerkplekken en in collegezalen werd afgelopen zomer al Windows 7 geïnstalleerd.

2. Circa 2200 van de 6310 vaste pc’s en 250 laptops worden vervangen.

Niet alle computers zijn modern genoeg voor Windows 7. Daarom wordt circa een derde van de computers vervangen.

Bij de inventarisatie van alle universitaire computers kwamen it-medewerkers soms hele oude bakbeestjes tegen. “Van wel 5, 6 jaar oud”, zegt Paul van der Hagen, die projectleider is van de migratie naar Windows 7.

3. Niet alle door de UU gebruikte software werkt op Windows 7

De UU heeft gekozen voor de 64-bits versie van Windows 7. Dat is een versie die meer geheugen in de computer kan aanspreken en dus sneller werkt dan de 32-bits versie. De meeste software is geschikt voor die 64-bits versie. Maar niet alle.

“Sommige nieuwe applicaties werken niet op 32-bits, sommige oude niet op 64-bits”, legt Van der Hagen uit. “Wat je ook kiest, er kunnen in beide gevallen softwareproblemen voorkomen.”

Ook oudere apparaten kunnen problemen opleveren. Oudere microscopen, om maar een voorbeeld te noemen, hebben soms alleen drivers (aansturingsprogramma’s) voor oudere versies van Windows. Per geval zoekt Information and Technology Services (ITS) een oplossing voor die problemen.

4. De dagen na de migratie helpen it’ers met eventuele problemen

Krijg ik nieuwe instellingen?
UU-personeel merkt als het goed is weinig van de overstap naar Windows 7. Toch moet je met een paar dingen rekening houden. Bijvoorbeeld: je moet, als je computer gemigreerd is, de printer die je altijd gebruikt, opnieuw selecteren in je printerinstellingen.

Appeltje eitje voor de meeste mensen. Maar niet voor iedereen. Daarom lopen er de dagen na de migratie it-medewerkers rond om eventuele vragen te beantwoorden.

5. Zorg er voor dat je bestanden op de juiste schijf staan

Kun je documenten kwijtraken door de migratie?
Voor personeel met een vaste computer heel belangrijk: de data op de lokale schijven (de C- en D-schijf) verhuizen tijdens de migratie níet mee naar Windows 7. Data op de O- en U-schijf blijven wel gewoon staan, en er komt ook een tijdelijke migratieschrijf, genaamd M.

“We sturen medewerkers ruim van tevoren mails dat ze hun data veilig moeten stellen”, zegt Den Houting. Ook browserinstellingen (wachtwoorden, bookmarks) migreren niet automatisch mee naar de nieuwe versie van Windows. Personeel wordt ook hierover per mail geïnformeerd, en krijgt een uitleg hoe je die gegevens mee kan nemen naar het nieuwe besturingssysteem.

6. Laat je computer aan staan voordat Windows 7 wordt geïnstalleerd

Om de migratie vlot te laten verlopen, vraagt de it-afdeling of het personeel zijn computer voor de migratie aan laat staan. Zet je computer niet volledig uit, maar log uit, en laat de computer bij het inlogscherm aan staan (het beeldscherm mag wel uit).

Is dat wel duurzaam, al die computers die aan moeten blijven staan? Den Houting: “We hebben een heel strakke planning. Dit is de enige manier om de migratie binnen deze tijd te realiseren. Na de installatie van Windows 7 worden de pc’s uitgezet.”

De migratieteams beginnen in de meeste gevallen om vrijdag om 12 uur. Die middag en avond vindt de migratie plaats. Op zaterdag wordt getest of alles werkt. Op zondag worden eventuele problemen opgelost, zodat medewerkers op maandag (of na de kerstvakantie) aan het werk kunnen.

7. Windows 8 gaat er voorlopig niet komen

Waarom geen Windows 8, dat nu al een tijdje op de markt is? Van der Hagen: “Windows 7 is stabieler en heeft zich in de praktijk ruimschoots bewezen. Ook wordt veel randapparatuur die binnen de UU in gebruik is niet herkend door Windows 8. Tot slot is de gebruikersinterface volledig vernieuwd in Windows 8, implementatie zou dan gepaard moeten gaan met gebruikersopleiding en intensievere begeleiding.”

Den Houting vult hem aan: “We hebben ook gekeken wat andere bedrijven doen. Die gaan ook voor Windows 7. Het is in de markt de meest gangbare keuze.”

En de liefhebbers van Mac of Linux? Voor hen verandert er nu niets. Die hebben nog even pech. De centrale it-afdeling van de universiteit ondersteunt alleen pc’s met Windows. Mac of Linux gebruiken kan wel, maar dat is op eigen kosten, en zonder ondersteuning van de centrale afdeling.

Den Houting: “De migratie naar Windows 7 is een eerste stap in het verder moderniseren van de werkplekken binnen de UU. Onder de noemer Digitale Werkruimte zal gewerkt worden aan een meer gedifferentieerd aanbod en meer flexibiliteit voor medewerkers en studenten.”

Op de projectpagina uu.nl/windows7 staat alle informatie over de migratie.