UU-student Thijs in Nieuwe Boeren: ‘Ik heb me nog nooit zo gelukkig gevoeld’

Foto: Linelle Deunk, KRO-NCRV

Als oudste van tien kinderen groeide Thijs op in Zeeland, vlakbij het platteland. Op zijn achtste wist hij al dat hij Diergeneeskunde wilde studeren en dat doet hij nu al vijf jaar. Maar zijn échte kinderdroom ging afgelopen najaar in vervulling toen hij werd uitgekozen voor het programma Nieuwe Boeren van KRO-NCRV. Zijn aanmeldvideo viel in goede aarde. Daarin vertelt hij: “Ik droom ervan om later te wonen op een eigen stukje grond, diertjes te hebben en zoveel mogelijk zelfvoorzienend te leven.”

Thijs wist dus meteen dat ze hem moesten hebben toen hij vorig jaar op Facebook de aankondiging voorbij zag komen waarin KRO-NCRV op zoek was naar kandidaten voor Nieuwe Boeren. “Het boerenleven, het constant buiten zijn en met dieren werken, sprak me gelijk aan. Het kwam dicht bij mijn grote droom", zegt hij.

Met hem werden nog elf anderen geselecteerd. De twaalf kandidaten moeten een maand lang een boerderij draaiende houden met verschillende dieren en een moestuin zonder dat er stromend water of elektriciteit is. Daarbij moeten ze opdrachten voltooien om geld in de pot te brengen, maar ze moeten ook tegen elkaar strijden. Elke aflevering wordt er iemand naar huis gestuurd. Uiteindelijk blijven er vier kandidaten over die samen de boel runnen. De pot wordt onder hen verdeeld.

Gelukkig heel handig
De opnames vonden plaats in september vorig jaar op een voor dit programma verbouwde boerderij in Twente. In verband met het coronavirus moesten de deelnemers zowel twee weken voor de opnames als een dag van tevoren een test laten doen. Daardoor zaten ze in een coronavrije bubbel. Ze moesten wel afstand houden van de crew en andere bezoekers. Thijs had het er allemaal voor over.

Gisteren werd dag 18 uitgezonden en viel weer een kandidaat af. Thijs hoort nu bij de laatste zes. Ze moeten hun gezonde boerenverstand gebruiken om op de boerderij in Twente te overleven. Water wordt uit de put gehaald, er wordt gestookt met hout dat zelf gehakt moet worden en zelfs de palen voor de omheining op het land moeten ze zelf in de grond slaan. Ze doen alles zelf. Thijs beschikt over een goed stukje boerenkennis om dit te kunnen doen. “Ik ben gelukkig heel handig. Ik heb vroeger op een boerderij stage gelopen en gewerkt, dus heb daar genoeg kennis opgedaan. Ook heb ik voor de start van de opnames flink gesport en gezond gegeten, zodat ik fit zou zijn.”

'Nieuwe Boer' Thijs met één van de koeien. Foto: KRO-NCRV

Enthousiaste reacties
Van vrienden en familie krijgt Thijs veel enthousiaste reacties op zijn deelname. “Voor veel mensen was ik in september zogenaamd op yoga-retraite op Texel, maar in werkelijkheid was ik natuurlijk ergens anders. In december heb ik het aan de meeste mensen mogen vertellen. Mijn broertjes, zusjes, nichtjes en neefjes waren echt enorm enthousiast. Ik was het overigens vergeten te vertellen aan een goede vriend van me, dus die begreep niet helemaal waarom ik zo lang niet te bereiken was.”

Via sociale media krijgt Thijs ook regelmatig reacties. “Tijdens en na de uitzending krijg ik hele lieve berichtjes binnen. Ook van mensen die ik niet ken. Soms zitten daar ook negatieve berichtjes tussen, die zie ik weleens op Twitter voorbij komen. Maar daar lig ik echt niet wakker van.” Zelf vindt Thijs het leuk om zichzelf op tv terug te zien. “Zo kan ik ook eens ontdekken hoe anderen naar mij kijken.”

Leven in het moment
In de tijd dat hij op de boerderij zat, had hij niet de beschikking over zijn smartphone. Voor sommige kandidaten was dat een reden om mee te doen, om de sleur van alledag te vergeten en tot zichzelf te komen. Voor Thijs was dat niet de hoofdreden om zich aan te melden, maar dat was wel een fijne bijkomstigheid. “De eerste paar dagen greep ik nog weleens naar m’n broekzak, op zoek naar m’n telefoon. Uiteindelijk wen je eraan. Na een tijd keek ik gek op toen ik iemand van de crew een selfie zag maken met een geit. Pas na een paar tellen dacht ik: ‘oh ja, in het echte leven maak je een foto als je iets leuks doet’. Dat was ik gewoon even vergeten.”

De dierenarts-in-opleiding miste zijn mobiel amper. Aan het begin van de opnames zou hij meerdere keren hebben gezegd: “Ik heb me nog nooit zo gelukkig gevoeld”. Volgens Thijs is dit een ultieme manier van leven. “Je merkt echt aan je lijf dat dit is hoe je hoort te leven. Je staat op als de haan kraait, je gaat de koeien melken terwijl het licht wordt, je bent de hele dag aan het werk voor je eten en als de zon ondergaat ga je weer slapen.”

Boer of dierenarts?
Een echte boer wil Thijs waarschijnlijk niet worden. “Voordat ik wist dat ik Diergeneeskunde wilde studeren, droomde ik ervan om boer te worden. Maar omdat mijn vader geen boerderij bezit, leek het me niet heel haalbaar. Ik wilde vooral met dieren werken. Als ik later dan dat stukje grond heb, wil ik best een beetje boer zijn. Of ik in de praktijk ook dierenarts wil worden, weet ik echt nog niet. Wat ik vooral meeneem uit dit programma is het leven in het hier en nu. Daar ben ik nu vooral mee bezig.”

Nieuwe Boeren wordt elke donderdagavond uitgezonden om 20.30 op NPO 1. De vorige afleveringen – met Thijs – kun je terugkijken via NPO Start. De finale wordt uitgezonden op 4 maart.

UPDATE: Thijs haalde de finale van 4 maart en ging met 3750 euro naar huis, evenals de drie andere finalisten.