Van luie UU-student naar televisiebekendheid: Streetlab Stijn

Ben jij zo’n spijbelende student die genoegen neemt met een zesje? Geen zorgen, want ook met jou kan het nog goedkomen. Kijk naar Stijn van Vliet (24), de jongen die niet zonder slag of stoot zijn bachelor Algemene Sociale Wetenschappen afrondde en nu een van de programmamakers van het populaire Streetlab is.

Een interview met Stijn regelen, bleek nog niet zo makkelijk. Dat is ook niet zo gek, want het programma van Daan Boom, Jasper Demollin, Tim Senders en Stijn van Vliet doet het goed bij de kijkers. Streetlab bereikt honderdduizenden mensen via televisie en internet en moesten als genomineerden ook nog eens naar het Televizier-Ring Gala. “De laatste tijd was het echt zeven dagen per week werken, heel weinig slapen en geen sociaal leven leiden”, vertelt Stijn. “Maar het was het allemaal meer dan waard.”

Het keiharde werken werd (bijna) beloond met een prijs. Vorige week eindigde Streetlab op de tweede plek in de strijd om de jaarlijkse Gouden Televizier-Ring. “Zo gaaf om dat mee te mogen maken. Ik had nooit verwacht of überhaupt durven dromen dat we genomineerd zouden worden.”

Hoe dit succesverhaal ooit begon? Dat was zo’n tien jaar terug op De Werkplaats in Bilthoven. De vriendengroep kreeg op deze middelbare school alle vrijheid om schooltelevisie te maken. “Ze gaven ontzettend veel ruimte voor het maken van filmpjes. De start van onze ‘carrière’ was dus eigenlijk daar.”

Na de middelbare school zijn de vrienden allemaal iets anders gaan doen. Stijn wist eigenlijk vrij zeker dat hij van ‘filmpjes’ zijn werk wilde maken. Hoewel journalistiek voor de hand lag, koos hij voor de bachelor Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. “Ik was erg geïnteresseerd in het sociale gedrag van mensen. Toch wist ik eigenlijk al voordat ik aan deze studie begon, dat er geen professor in mij schuilde.”

Stijn maakte tijdens zijn bacheloropleiding filmpjes bij DUB en volgde de BNN University. Daar leerde hij programma’s bedenken en maken. “Conceptontwikkeling – om er maar eens een intelligente term in te gooien”, lacht Stijn, met zijn nogal harde, aanstekelijke lach.

“Ik was halverwege mijn bachelor mijn motivatie voor mijn studie volledig kwijt, misschien had ik wat dat betreft toch maar journalistiek moeten gaan doen. Maar bij BNN zag ik in dat mijn academische achtergrond toch wel nuttig was. Ik bleek vaak een andere invalshoek voor het belichten van een onderwerp te hebben. Ik heb toen mijn bachelor alsnog afgerond. Wellicht doe ik ooit nog een master als ik oud en wijs ben en recht heb op seniorenstufi.”

Rond die tijd besloten de jeugdvrienden om toch weer samen filmpjes te gaan maken, dat was wat ze het liefste wilden. De KRO was afgelopen augustus zo gek om de video’s ook daadwerkelijk uit te zenden op de televisie. Het idee achter hun werk? “Streetlab gaat over vier vrienden die vanuit hun eigen fascinaties dingen onderzoeken met veel humor en zelfspot. Zo wilde ik bijvoorbeeld altijd al eens voetballen bij FC Utrecht, dus werd ik gedwongen om dat ook echt waar te gaan maken. Zo’n experiment is fantastisch en kut tegelijk. Ik moest nog net niet braken van de spanning.”

De experimenten zijn volgens de jongens semi-wetenschappelijk, want net als op de universiteit starten ze met een onderzoeksvraag waar ze uiteindelijk een antwoord op proberen te vinden. “Semi-semi-semi-wetenschappelijk natuurlijk, want het is alles behalve objectief.” Eén van de onderzoeksvragen was bijvoorbeeld of je vrienden kunt worden met vreemden? Dus klampten ze wildvreemden aan om te vragen of die iets met ze wilden gaan drinken. Verrassend genoeg werden ze echt uitgenodigd voor een etentje of een feestje. “Na het afscheid geven we een laatste reactie in de camera en rennen dan achter die persoon aan. We leggen dan uit dat we voor ons programma met een onderzoek bezig zijn en vragen toestemming om de beelden uit te zenden. We willen natuurlijk zo netjes mogelijk met mensen omgaan.”

Zo af en toe komt Stijns wetenschappelijke studie nog wel van pas bij dit type experimenten. “Zoals de basis van sociologie en psychologie.” Nou niet denken dat Stijn zo ontzettend goed heeft opgelet in de collegebanken hoor. “Ik was lui en nam genoegen met een zesje. Ook skipte ik vaak mijn colleges. Bij één vak was het zelfs zo erg dat een student bij het tentamen vroeg: huh, deed jij dit vak ook? Geen voorbeeldstudent dus.”

Voor elke uitzending wil Stijn overigens wél negens scoren. “We zijn erg kritisch, op onszelf en op elkaar. De scheidslijn tussen werk en privé is er nauwelijks. Het kan er soms dan ook hard aan toegaan op de redactie. De afleveringen hoeven niet mooi te zijn, maar de inhoud moet wel plezierig zijn om naar te kijken. We hebben wel eens afleveringen gemaakt waar ik in de montage wel om kon janken – zo slecht. Uiteindelijk wordt het door wat extra werken gelukkig vaak nog wel prima. Je kan natuurlijk ook niet elke keer een negen krijgen.”

Over een week beginnen de vrienden met de opnames van een nieuw seizoen. Normaal gesproken doen zij deze opnames voornamelijk in Utrecht en Amsterdam, maar dat wordt steeds lastiger. “Mensen gaan ons natuurlijk herkennen op straat. We gaan het programma dus een beetje veranderen, maar hoe? Dat weten we nog niet precies.” Ook is het onduidelijk hoe lang Streetlab nog op de buis te zien is. “We focussen echt op het hier en nu, dus we zien wel hoe lang het nog leuk blijft.”

En hoe zit het dan met de plannen in de verre toekomst? Nogmaals die aanstekelijke lach van Stijn: “Ha, ik probeer natuurlijk nog steeds profvoetballer te worden.” Van zesjesstudent naar succesvol televisiemaker naar profvoetballer? De lef, de supporters en de outfit heeft hij. Misschien alleen nog een béétje werken aan het balgevoel.