Van quiz naar lezing tijdens Science in the City

Deze Culturele Zondag draait in zijn geheel om wetenschap. De UU viert haar verjaardag zondag 3 april met de hele stad door te trakteren op kennis. Aan het eind van de dag kan je een diploma hebben.

Deze hele week staat in het teken van het 380-jarig bestaan van de universiteit en ook zondag is er een speciaal evenement georganiseerd om dit te vieren. Samen met de organisatie van Culturele Zondagen organiseerde de Universiteit Utrecht een dag om alle stadsgenoten kennis te laten maken met de universiteit en de wetenschap – vandaar de naam Science in the City.

Een belangrijk onderdeel is de Grote Wetenschapsquiz, die op deze dag twee edities heeft in Tivoli Vredenburg. "We wilden naast alle minicolleges en lezingen ook nog een grotere, interactieve activiteit met een soort show- en spelelement", vertelt Britt Verstegen, die namens Culturele Zondagen aan deze dag meewerkt. “We kwamen op het idee voor een quiz. Ook over de locatie waren we het snel eens. Zaal Hertz waarin de quiz gehouden wordt, is intiem maar er kunnen toch aardig wat mensen in."

En het goede antwoord is...
De quiz wordt gepresenteerd door Thomas van Luyn en is geproduceerd door Anna Gimbrère, die ook voor de Nationale Wetenschapsquiz werkt. "De quiz is, net als de hele dag, ook een samenwerking van de universiteit en Culturele Zondagen. De vragen zijn tijdens verschillende vergaderingen bedacht en verzameld en in overleg met de universiteit uitgekozen", zegt Verstegen. "De quiz moet representatief zijn voor de brede kennis die op de universiteit verspreid wordt."

Tijdens de quiz wordt een prominente Utrechter zoals bijvoorbeeld Ronald Giphart en wethouder van cultuur Kees Diepeveen gekoppeld aan een ‘gewone’ Utrechter en per editie gaan drie van deze koppels met elkaar de strijd aan.

Thomas van Luyn werd gevraagd de quiz te presenteren "omdat hij niet alleen een goede presentator maar ook een intelligente man is". Van Luyn, opgegroeid in Utrecht, studeerde ook nog enige tijd Algemene Letteren aan de UU voordat hij naar Leiden ging.

Ook het publiek kan meedoen aan de quiz. Via een applicatie op een website kunnen zij met hun smartphone de vragen beantwoorden. "Tijdens de quiz is er een hoop te zien en beleven. Zo zullen er op het podium proefjes uitgevoerd worden en zijn sommige vragen verbonden aan een minicollege dat elders plaatsvindt."

Bomvol programma
Gedurende de hele dag zijn er minicolleges, experimenten, tentoonstellingen en lezingen. Het programma van deze Culturele Zondag zit bomvol. Zo geeft Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft een lezing over elementaire deeltjes en kunnen kinderen een proefje doen waarmee ze een sieraad gaan maken van hun eigen dna, zegt Gouke Hilten, één van de organisatoren van de dag.

"De deuren van de universiteit staan letterlijk en figuurlijk altijd open voor belangstellenden, maar op deze dag kan de universiteit op een andere manier iets van zichzelf laten zien. In het nieuwe gebouw aan ’t Janskerkhof van de faculteit Rechten bijvoorbeeld. Daar vind je rondleidingen met een archeoloog die vertelt over de geschiedenis van het pand en de graven die er tijdens de restauratie ontdekt zijn en is ook de lustrumexpositie van DUB cartoonist Niels Bongers te zien.. Op het Domplein komt een grote tent waarin allerlei proeven en experimenten gedaan kunnen worden."

Door deel te nemen aan de activiteiten kunnen studiepunten verzameld worden. Wie vier of meer studiepunten heeft, kan ze aan het eind van de dag inwisselen voor een diploma. "Jong of oud, iedereen is welkom op deze dag. Met activiteiten rondom allerlei thema’s is er voor ieder wat wils."

Ook worden songteksten ontleed. Als je altijd al benieuwd bent geweest wat er klopt van songteksten als “Nine million bicycles in Beijing”? dan is daar Giel Beelen om het uit te leggen. Samen met verschillende wetenschappers en een hoogleraar muziek analyseert de 3FM-presentator liedteksten om te kijken wat er wetenschappelijk gezien nu eigenlijk van waar is.

Wie meer wil weten over de verschillende activiteiten, de tijden en eventuele kosten kan terecht op de website van Culturele Zondagen. De UU-dag begint om 10.30 en duurt tot 18.30 uur.