Vergroot je kans op een goede baan; tips van het DUB-panel voor masterkiezers

Tip: Laat je goed voorlichten als je een master gaat kiezen.

Ga praten met medewerkers van bedrijven en organisaties waar je zelf graag zou werken. En kies dan een master. Dat is een van de adviezen van het DUB-panel voor masterkiezers.

Deze week publiceert DUB het magazine ‘Door naar de Master’. Daaruit blijkt dat studenten steeds vaker hopen dat hun master een ticket oplevert naar een goede baan of succesvolle carrière. Hoe kun je als (toekomstig) masterstudent je lot beïnvloeden?, vroegen we de leden van ons DUB-panel.

Bachelorstudenten die bijna klaar zijn, moeten eerst maar eens goed nadenken of ze eigenlijk wel een master willen doen, vindt panellid en teaching fellow bij de faculteit Geesteswetenschappen Judith Thissen. “Als een student al met moeite een bachelor heeft afgerond, dan is het vaak beter om eerst een baan te zoeken en later nog een aanvullende cursus te doen (al dan niet aan de universiteit).”

Binnen het DUB-panel geven studenten en medewerkers hun mening over universitaire kwesties. Klik hier voor de samenstelling van het panel en eerdere discussies.

Masterstudent Sven Hermans is het met haar eens. “Studenten moeten na hun bachelor op een punt zijn aangekomen waarop ze zichzelf zo goed kennen dat de stap naar de master een logische en natuurlijke is. Veel studenten blijven nu in de collegebanken hangen omdat de arbeidsmarkt hun niet gunstig gezind is.”

Maar als een student eenmaal zeker weet dat hij of zij een master wil doen, dan volgt de vraag: welke master? Thissen: “Ik adviseer liever niet op basis van de toekomstige arbeidsmarkt, want die is onvoorspelbaar. Jarenlang werden tekorten voorzien in het onderwijs en zorg, maar daar vallen nu ontslagen.”

Volgens UCU-onderwijsdirecteur Fried Keesen is het devies vooral: "Follow your heart, but take your head with you". “Zorg dat de master die je kiest je in verbinding brengt met je gedroomde leven na de master, maar kijk naar kwaliteitsoordelen, officiële en consumer reviews.”

Keesen raadt studenten ook aan te onderzoeken of de masteropleiding waar zij interesse in hebben veel contact heeft met netwerken en stakeholders buiten de universiteit, bijvoorbeeld via stages, projecten en congresbezoek. Hoogleraar Taal- en cultuurstudies Berteke Waaldijk geeft studenten het advies te praten met medewerkers van bedrijven en organisaties waar zij zelf graag zouden werken. Ook zij denkt dat masters met stagemogelijkheden interessant zijn. “Maar let er dan wel op dat de opleiding ruimte biedt voor reflectie op wat je tijdens de stage meemaakt.”

Keesen, Thissen en Waaldijk vinden alledrie dat studenten serieus moeten overwegen om een master aan een andere universiteit te doen. Thissen: “Veel studenten blijven in Utrecht hangen. Dat is geen goede zaak. Ik heb liever studenten die bewust voor Utrecht kiezen.” Waaldijk denkt dat zeker studenten met academische ambities moeten verkassen. “Ga naar een andere stad, liever nog naar een ander land of zoek een masteropleiding waarbij je ook naar het buitenland moet. Zoek op waar de auteurs van je favoriete artikelen doceren en bekijk of je bij dat programma kunt binnenkomen.”

Informaticahoogleraar Johan Jeuring en masterstudent Guido van Seeters wijzen op het groeiende belang van ict-vaardigheden en kennis van technologie. Studenten zouden daar bij hun masterkeuze van bewust moeten zijn. Jeuring mailt: “In bijna alle banen is kennis van IT van belang. Daarmee hou je bovendien veel mogelijkheden open. Tweederde van alle banengroei in Science en Engineering in de Verenigde Staten is op de een of andere manier gerelateerd aan computers.”

Guido van Seeters: “We hebben rechters nodig die weten wat het Deep Web is en waar het voor gebruikt wordt (…) economen die modellen maken voor de voorspelling van de koers van cryptovaluta in een markt zonder banken en filosofen die nadenken over wat ‘mens zijn’ betekent in een samenleving waarin artificiële intelligenties opereren die niet te onderscheiden zijn van een mens.”

Wetenschaps- en milieufilosoof Floris van den Berg heeft een “afwijkend advies”. Hij ziet graag dat studenten zich bij hun masterkeuze laten leiden door de vraag of hun master een bijdrage levert aan het oplossen van de mondiale ecologische crisis. “Mijn hoop is dat studenten geen master kiezen omdat ze dan bij bedrijven als Shell of FrieslandCampina terecht komen. Dat zijn bedrijven die bijdragen aan het probleem, niet aan de oplossing.”

Maar alleen met de juiste master kiezen en netjes je vakken volgen, ben je er niet volgens de panelleden. Ook tijdens je master kun je voorsorteren op succes in je latere beroep.

Berteke Waaldijk wijst op het donkere perspectief van studenten die graag in de kunst- of cultuursector terecht willen komen. “In die sector is het vinden van geld een uitdaging. Vraag daarom bij de masteropleiding van je keuze ook eens of je kunt oefenen met het schrijven van aanvragen, het vinden van sponsors of het bedenken van alternatieve financiering”, raadt ze studenten aan.

Hoogleraar Sociologie Beate Volker belicht het belang van extracurriculaire activiteiten en bijbaantjes. “We leven in een wereld waarin veel mensen een diploma hebben. Verschil maak je door te laten zien dat je niet allen goed kunt studeren, maar nog meer in je mars hebt. Doe vrijwilligerswerk, organiseer voetbalwedstrijden of schrijf in een krantje.”

En als je er met deze tips niet komt, kun je altijd nog je eigen werk creëren. Sociaal Wetenschapper Joyce Reimus adviseert studenten vaak om een eigen bedrijfje te starten. “Niet elke student heeft een ondernemende instelling, maar daar kan je als student wel wat aan doen. Er zijn steeds meer mogelijkheden om je als academisch ondernemer te ontwikkelen.”

Lees meer tips in het DUB-magazine ‘Door naar de Master’. Drie experts geven hun adviezen aan studenten die succesvol willen zijn na de master.