Vier Utrechtse studenten getroffen door opstand in Cairo

Twee Utrechtse studenten keren woensdag en donderdag terug uit Cairo. Het tweetal wilde in de Egyptische hoofdstad een taalcursus Arabisch volgen, maar kregen het advies het land te verlaten. Twee andere Utrechtse deelnemers waren nog niet afgereisd.

De vier studenten hadden zich aangemeld voor een semester Arabisch bij het Nederlands-Vlaams Instituut in de Egyptische hoofdstad. Het instituut adviseerde eerder deze week alle Nederlandse en Vlaamse studenten vanwege de onrustige politieke situatie hun reis naar Cairo af te gelasten of om terug te keren naar Nederland. Een woordvoerder van de Universiteit Leiden waaronder het instituut valt, sprak maandag nog over drie studenten uit Utrecht, maar een van de studenten bleek als Amsterdamse student te staan ingeschreven.

Volgens opleidingscoördinator Nico Landman studeren drie van de vier Utrechtse studenten Arabisch en één Taal- en Cultuurstudies. De twee studenten die niet naar Egypte afreisden, hebben inmiddels besloten om dit semester in Rabat een taalcursus te volgen. “Onze opleiding biedt studenten de mogelijkheid om in de vrije ruimte een semester te volgen in Cairo of in Rabat”, legt Landman uit. “In Marokko konden deze twee studenten gelukkig nog terecht. Ze leren nu alleen het Marokkaanse dialect van het Arabisch in plaats van het Egyptische.”

De Utrechtse opleiding onderhoudt volgens Landman nauw contact met het Nederlands-Vlaams Instituut dat de studenten terplekke ondersteunt.

XB