Wat deden de studentensportteams het afgelopen seizoen?

We naderen het eind van het sportseizoen. Kampioenschappen, promoties of lijfsbehoud worden gevierd bij onder andere de voetballers van Odysseus '91 en de hockeyers van USHC. De rugbydames van RUS moesten een nieuw team opbouwen en werden dit seizoen voor het eerst in vijf jaar geen kampioen.

Odysseus '91 Heren 1
“We zijn niet afgetekend kampioen geworden”, vertelt Julian Markus van voetbalclub Odysseus '91. “Pas na de op één na laatste wedstrijd waren wij niet meer in te halen.” Volgens de voetballer van het eerste herenteam begon het seizoen stroef. De ploeg liet punten liggen en ook de overwinningen kwamen niet makkelijk. “We scoorden vaak in de laatste minuten het winnende doelpunt. Na de winterstop ging het beter. We hadden toen een serie van elf wedstrijden zonder verliespartij”, vertelt hij. Het team won tien keer en speelde één keer gelijk. “Tegelijkertijd liet de concurrentie punten liggen, dat was voor ons ook een voordeel.”

“Volgend seizoen gaan we een klasse hoger spelen”, legt Julian uit. “Ik denk dat we niet op de eerste plek eindigen, maar zeker gaan spelen voor behoud in de tweede klasse. Bovenaan in het rechterrijtje moet mogelijk zijn”, kijkt hij vooruit. “Ons team blijft bij elkaar, en er komen een paar versterkingen bij.”

Odysseus '91 dames 1

Ook het eerste damesteam van de club kan promoveren. Door hun vierde plaats in de eerste klasse, spelen de vrouwen in de nacompetitie. Zij spelen deze laatste twee wedstrijden tegen Reigerboys om opnieuw een plek in de hoofdklasse te bemachtigen. “De eerste wedstrijd werd het 0-0”, vertelt Nora Middag. “Dus het kan nog alle kanten op.”

Eerder versloeg het team in de nacompetitie tegenstander Oranje Nassau, dat team eindigde vorig seizoen op plek negen in de hoofdklasse. Beide wedstrijden werden gewonnen met respectievelijk 2-0 en 3-0. “We hebben in die wedstrijden laten zien dat we dat we in de hoofdklasse meekunnen”, concludeert Nora.

Afgelopen seizoen verbleef het damesteam in de eerste klasse, na degradatie. “Dit seizoen kregen we twee nieuwe hoofdtrainers. Zij hebben van ons echt een team gemaakt. In het seizoen hiervoor waren we elf individuen in het veld.” Na zaterdag 3 juni weet het team of ze terug mogen keren naar het hoogste niveau of dat ze nog een seizoen in de eerste klasse spelen.

USHC Heren 1
“Het seizoen kon niet beter”, begint USHC-hockeyer Riccardo Gillieron zijn verhaal. Het eerste herenteam van hockeyvereniging USHC leverde door zijn promotie een unieke prestatie. “Het is voor het eerst dat een heren 1 van onze club naar de overgangsklasse gaat”, legt speler Riccardo uit. “Tijdens een teamweekend in België spraken we de droom uit om de treble te winnen: kampioen worden in de zaal, kampioen op het veld en de beker pakken. De eerste twee zijn gelukt. In het bekertoernooi strandden we in de op één na laatste ronde.”

In de veldcompetitie bleef het lang spannend. “Onze directe tegenstander was Ede. Dat team heeft ook heel lang op de eerste plaats gestaan. Pas na de laatste wedstrijd wisten we dat we kampioen waren en ook nog eens op doelsaldo.”

Riccardo verwacht dat het team volgend jaar onderin de competitie mee zal doen. “We moeten tegen de zwakkere tegenstanders punten gaan pakken.” Het team blijft volgend seizoen bij elkaar, er komt wel een nieuwe coach.

RUS
Bij de rugbydames van RUS blijft aan het eind van dit seizoen de kurk op de champagnefles. Het team werd voor het eerst in vijf jaar geen landskampioen. “We moesten dit jaar het team opnieuw opbouwen”, vertelt aanvoerder Fenna Stomps. “Een deel van de spelers is weggegaan en er kwamen veel meiden bij die voor het eerst gingen rugbyen. En omdat rugby een sport is waar ook veel tactiek bij komt kijken, redt je het niet met vijf ervaren spelers.”

Naarmate het seizoen vorderde, ging het volgens Fenna beter dan verwacht. “Op een gegeven moment werd zelfs het halen van de finale een doel. Als onze directe tegenstander de wedstrijd voor de finale had verloren, hadden wij er gestaan. Helaas voor ons wisten zij ook hun wedstrijd te winnen.”

Volgend seizoen vertrekt er opnieuw een deel van het team, onder wie Fenna. “Ik denk dat het team zich voor volgend seizoen goed kan ontwikkelen. Er is dit jaar echt een hechte ploeg ontstaan.” Over een eventueel kampioenschap durft ze geen uitspraken te doen. “Dat hangt ook af van de ontwikkelingen van de tegenstanders.”

Heb jij ook een bijzondere prestatie geleverd met je team? Laat het ons weten door middel van een reactie.

Overzicht resultaten

Club: HV Beertje (handbal)
Team: Dames 1 Prestatie: Laatste
Team: Dames midweek Prestatie: Kampioen