Weg met het hoorcollege? Laat je mening horen

Volgen we in 2025 alleen nog maar hoorcolleges op een computer? Doe mee aan de discussie.

Universitair onderwijs is in honderden jaren maar bar weinig veranderd. Je hebt een zaal, een groep studenten en een professor die een verhaaltje afsteekt. En aan het einde van de rit word je getoetst.

Door de opkomst van moderne onderwijstechnologie ligt dit model nu onder vuur. Waarom nog naar hoorcolleges gaan als je als student ook een video van een eerder opgenomen college kunt bekijken? Waarom überhaupt nog studeren aan de universiteit, als er ook (gratis) online cursussen, zogeheten mooc’s, op internet beschikbaar zijn?

Wat betekenen deze deze digitale ontwikkelingen voor de Universiteit Utrecht? Moet de universiteit ook volop internet only onderwijs gaan aanbieden? Of zit de toekomst juist in het exclusieve: het university college-model

Hoe zie jij de universiteit in 2025? Laat je reactie achter in de comments.

Vier universitaire dilemma's

In het kader van het nieuwe strategische plan van de Universiteit Utrecht lanceert DUB een discussie over deze vier belangrijke universitaire kwesties:

1. Een internationale of een Nederlandse universiteit? (over internationalisering)

2. Weg met het hoorcollege? (over digitalisering)

3. Opleiden voor de wetenschap of voor de arbeidsmarkt? (over de aansluiting op de arbeidsmarkt)

4. Moet er een Utrechtse wetenschapsagenda komen? (over sturing en autonomie in de wetenschap)