Wethouder opent aanval op huisjesmelkers

De uitzending dit weekeinde van consumentenprogramma Kassa met klagende bewoners van een studentencomplex aan de Zamenhofdreef, kwam tot stand na een tip van de gemeente Utrecht. Wethouder Paulus Jansen roept studenten op om actie te ondernemen tegen hun malafide huisbazen en opent een meldpunt.

Waarom regelt u zelf een item in een tv-programma?
“Er zijn in Utrecht veel goede huisbazen en ook betrouwbare studentenhuisvesters als de SSH of Jebber. Helaas zijn er ook verhuurders die er vooral op uit zijn om rijk te worden door dure, slecht onderhouden, kamers te verhuren. Mensen als mevrouw Chang of nu mijnheer Van Hooijdonk profiteren van de kamernood. In een grote studentenstad als Utrecht speelt dit probleem natuurlijk nog meer dan elders. We hopen dat meer studenten door zo’n tv-programma beseffen dat ze een risico lopen. Studenten die op dit moment al de dupe zijn van een huisjesmelker, durven nu misschien stappen te ondernemen. Ons nieuwe meldpunt heeft eenzelfde functie.”

Hoe kan het toch dat huisjesmelkers hun gang mogen blijven gaan?
“De mogelijkheden van een gemeente zijn helaas beperkt. Het is voor ons niet gemakkelijk om verhuurders die de randen van de wet opzoeken of daaroverheen gaan, in het gareel te krijgen. De wetgeving op dit vlak is sterk verkokerd. Gemeenten kunnen feitelijk alleen iets doen aan de brandveiligheid van panden. Als het aan mij zou liggen, namen we ook maatregelen als woningen niet aan geluids- of hygiëne-eisen voldoen, maar daarin voorziet de wet nog niet."

Wat doet u met de bevoegdheid die de gemeente wel heeft?
“We hebben de heer Van Hooijdonk en Nahuys BV de afgelopen maanden een aantal keer gedreigd met sancties vanwege de gebrekkige brandveiligheid van het complex aan de Zamenhofdreef in Overvecht. Tot vorig jaar konden we verhuurders helaas alleen een dwangsom opleggen, maar vanaf dit jaar bestaat de mogelijkheid van een bestuurlijke boete. Dat kan ons helpen. Een dwangsom vervalt als een verhuurder de gevraagde verbeteringen aanbrengt, een boete niet. Veel huisjesmelkers hadden de gewoonte om verbeteringen aan panden uit te stellen tot het allerlaatste moment. Ik ben van plan bij een eerstvolgende overtreding van de heer Van Hooijdonk een bestuurlijke boete van 20.000 euro op te leggen.”

Maar wat moet een student doen bij een absurd hoge huur?
“In het huurrecht speelt de gemeente geen enkele rol. Studenten moeten zelf actie ondernemen. Voor kamerbewoners die denken dat ze een te hoge huur betalen of die denken dat hun huurcontract niet in orde is, hebben we in Utrecht sinds een paar jaar het Huurteam. Dat kan ook beoordelen of een stap na de huurcommissie slim is. Het vervelende is dat verhuurders geen boete krijgen als ze een bovenwettelijke huur vragen. Bovendien: bij de volgende huurder kunnen ze de huur weer verhogen.”

Veel studenten zijn bang om stappen tegen hun huisbaas te ondernemen. Die vrezen wraak…
“Als er echt sprake is van intimidatie en bedreiging, moeten studenten naar de politie stappen. Dan moet het strafrecht zijn werk doen. Dat is inderdaad een grote stap, maar de studenten van de Zamenhofdreef hadden ook dat lef. Misschien moet je proberen met meerdere bewoners tegelijkertijd een klacht in te dienen.”

Gaat uw beleid de huisjesmelkers een halt toeroepen?
De fundamentele oplossing is natuurlijk het bouwen van goede en betaalbare studentenwoningen. Daarvoor doen we hard ons best samen met woningcorporaties en beleggers, maar dat is tegelijkertijd helaas de lastigste en de langste weg. Op dit moment zijn het huurrecht, het strafrecht en de handhaving door de gemeente de belangrijkste wapens. Verder hoop ik dat studenten zich realiseren dat ze een gevaar lopen en dat ze weten hoe ze - zo nodig - hun huisbaas kunnen aanpakken."