Wielrenners klimmen naar dak van parkeergarage

Per wielrenfiets of stadsbarrel klommen ruim 130 mensen afgelopen zaterdag naar het dak van de parkeergarage in De Uithof. De klimtijdrit ging over een afstand van 800 meter met een stijgingspercentage van soms wel 6,3 procent.

In aanloop naar de Tour de France, die op 4 juli in Utrecht start, konden wielrenners en toeschouwers alvast genieten van een klimtijdrit georganiseerd door de Utrechtse Studenten Wielervereniging De Domrenner. Burgemeester Jan van Zanen opende de rit en stond aan de finish, om de rijders met een applaus te onthalen en medailles uit te reiken aan de winnaars.

Verdeeld over vijf categorieën raceten de deelnemers naar de top van de parkeergarage. Niet alleen de meer fanatieke renners die frequent een wedstrijd rijden (de zogeheten licentiehouders), maar ook hobbyisten mochten een kansje wagen. Ook aan de renners zonder racefiets was gedacht, zij konden deelnemen in de categorie stadsbarrel .

Kevin van Bennekom (licentiehouders mannen, frequent wedstrijdrenner), legde de klim af in slechts 1 minuut en bijna 11 seconden en was daarmee de snelste deelnemer die aan de start verscheen.

Emma van Leersum (non-licentiehouders vrouwen) studeert fysiotherapie.

“Anderhalf jaar geleden begon ik met wielrennen en sinds februari ben ik lid bij Domrenner. Hier zit ik in een vrouwenploegje. Daarmee doen we wel eens wedstrijdjes voor de studentencups, en heb ik nu in Amsterdam, Delft en Wageningen gereden. Ik heb in de Ardennen al eens eerder een tijdrit gereden; dit wordt mijn tweede. Het leuke van deze rit vind ik dat je gewoon in een parkeergarage 800 meter kunt klimmen.”

Matthijs Beerepoot (non-licentiehouders mannen) U-raadslid, studeert Taal en Cultuurstudies.

“Ongeveer een jaar geleden begon ik met wielrennen. Ik fiets veel, ben laatst naar de Ardennen geweest en dat is ook flink klimmen. Ik vind klimmen wel heel erg leuk, maar houd er meer van om in een groep te rijden, natuurlijk heb ik wel heel veel zin in deze klimtijdrit.”

Cor Janssen (non-licentiehouders mannen) Directeur Communicatie & Marketing van de Universiteit Utrecht

“Ik ben op mijn vijftiende ongeveer begonnen met wielrennen. Toen dacht ik dat ik beter was in voetbal en ben ik daarmee verder gegaan. Achteraf had ik het beter bij het wielrennen kunnen houden. De laatste 20 jaar fiets ik veel lange afstanden, bijvoorbeeld in de Alpen en ook veel in België. Vorige week toevallig nog van University College Roosevelt in Middelburg naar University College Utrecht, het omgekeerde van de tweede etappe van De Tour.

“Bij de klimtijdrit van vandaag moet je volledig in het rood fietsen, er helemaal voor gaan. Je moet ook zorgen dat je warm bent, dus een goede voorbereiding is van belang. Een kwestie van een goede start is een kwestie van een goede voorbereiding.”

Pim Nip (Stadsbarrel)

Geen UU'er maar met zijn BMX was deze kandidaat toch zeker de meest spraakmakende verschijning in de categorie stadsbarrels. “Ik had nog nooit een wedstrijd gereden met deze fiets, dus het was een experiment. Ik kan het je niet aanraden, want zo'n fiets rijdt nou niet fantastisch. Als je wilt versnellen, moet je staan en als je gaat zitten kom je niet vooruit. Ik heb er wel het maximale uitgehaald en voor de lol is het fantastisch!”

Els van Kolfschooten (non-licentiehouders vrouwen en ronde miss) studeert rechten en Hetty Hofstede (crewlid Klimtijdrit) studeert geneeskunde.

“Ik startte als eerste en ben nu ronde miss voor de rest van de dag. De rit gaat veel sneller dan je denkt, maar ik ben zeker tevreden. Ik sta zelfs nog even met ex-wielrenner Thijs Zonneveld op de foto, dus mijn dag kan niet meer stuk!”

Hetty: “Ik zit in de organisatie van de rit. Het is een hele uiteenlopende rit, met stadsbarrels en racefietsen, mannen en vrouwen, heel afwisselend. Het is fantastisch weer en de burgemeester is er ook nog eens bij voor de opening en de medailles, dus ik vind het een succes.”