Wil ik mijn bachelor in het Engels of het Nederlands doen?

Studenten mogen kiezen bij Geschiedenis: een bachelor in het Engels of in het Nederlands?

In vergelijking met andere universiteiten is het aantal Engelstalige bacheloropleidingen in Utrecht beperkt. De universiteit biedt komend jaar zes Engelstalige bachelors aan. Dat zijn twee University Colleges (in Utrecht en Middelburg), een bachelorprogramma Economics,  een college Pharmaceutical Sciences en vanaf vorig jaar ook de milieuopleiding Global Sustainability Science en de bachelor History.

Opvallend was dat de nieuwe bacheloropleiding Global Sustainability Science vorig jaar veel studenten trok. De opleiding vervangt de Nederlandstalige bachelors Milieu- en natuurwetenschappen en Milieu- en maatschappijwetenschappen. Die opleidingen trokken zo’n 80 studenten, afgelopen jaar meldden zich voor  Global Sustainability Science 176 studenten aan.

Bij Geschiedenis is de situatie helemaal bijzonder. Daar staan studenten echt voor de keuze of ze de bachelor in het Engels of het Nederlands willen volgen. Vorig jaar kozen 33 studenten kiezen voor de Engelstalige variant, terwijl de belangstelling voor de Nederlandstalige opleiding gelijk bleef met zo’n 165 eerstejaars. Als je naar de vooraanmeldingen kijkt, lijkt de Engelstalige bachelor volgend jaar meer studenten te trekken. Vorig jaar om deze tijd waren er 83 vooraanmeldingen, nu zijn dat er al 206.

In het filmpje zie je welke overwegingen studenten maken bij hun keuze.