Zing mee met de Matthäus en het USKO

Het USKO, foto Judith Huisman

Op één dag met zo’n zeshonderd zangers de Matthäus Passion instuderen en opvoeren: het Utrechts Studenten Koor en Orkest waagt zich eraan op zaterdag 5 maart. Iedereen mag meedoen.

De Matthäus Passion, waarin de lijdensweg van Jezus bezongen wordt volgens het Evangelie van Mattheüs, geldt als één van de bekendste werken van componist Johann Sebastian Bach. Het stuk is lang en complex, maar dat weerhoudt het Utrechts Studenten Koor en Orkest (USKO) er niet van een MeezingMatthäus te organiseren. Het hoopt een koor van zo’n vijf- à zeshonderd ervaren en onervaren zangers bijeen te brengen dat op 5 maart niet alleen de passie instudeert maar óók uitvoert in de Jacobikerk.

Zangervaring niet vereist
Iedereen mag meedoen: zangervaring is niet vereist. “Liefhebbers van klassieke muziek, popzangers, studenten, mensen die dertig jaar geleden lid waren van het USKO.” Het is een greep uit de mensen die zich al hebben aangemeld, zegt Maaike Borgers (25). Zij heeft samen met vijf anderen de organisatie van het evenement op zich genomen.

De verscheidenheid aan deelnemers is groot. Daarmee sluit het meezingevenement, dat sinds 2010 elke drie jaar georganiseerd wordt, goed aan bij het USKO. Borgers: “In ons koor is iedereen welkom. Of je nu vaker zingt en van Bach houdt of niet.” Het motto van USKO dat kort na de Tweede Wereldoorlog is opgericht, doet nog steeds opgeld: mensen verbroederen met muziek.

Het aantal inschrijvingen voor het evenement loopt inmiddels flink op. De masterstudente Science Education & Communication verklaart die interesse onder andere aan de hand van de gekozen compositie. “De Matthäus Passion is een geweldig, imposant stuk. Fantastisch om te zingen”, spreekt Borgers uit ervaring. “Ik ben niet gelovig, luister zelf bijna nooit naar klassieke muziek. Maar van dít stuk ben ik enorm onder de indruk: Bach zette Jezus’ lijdensweg zo indrukwekkend en geniaal op papier, dat het verhaal heel levendig wordt.”

Een flinke kluif
Maar is één repetitiedag niet wat krap voor zo’n verheven, toch wel complex stuk? Het is een flinke kluif, geeft Borgers toe. “We raden deelnemers daarom aan de passie van tevoren al eens te luisteren, zodat ze weten hoe het is opgebouwd. Daarnaast sturen we hen wat oefenmateriaal, zodat ze het al een keertje kunnen proberen mee te zingen.” Op die manier, verzekert ze, kom je ook als onervaren zanger heel goed mee. De leden van het USKO proberen het geheel bovendien wat te dragen. Zij voeren de passie immers de hele maand op en gaan zelfs op een internationale tournee — zij kennen het stuk dus van binnen en buiten.

Borgers, lachend: “De MeezingMatthäus zal niet het mooiste concert ooit worden: om de Matthäus écht goed te zingen moet meer gerepeteerd worden. Bovendien is het stuk helemaal niet geschreven voor zoveel zangers. Wat het dan wel wordt? Overdonderend.”

De MeezingMatthäus is op 5 maart, van 10 tot 22.30 in de Joseph- en Jacobikerk. Meezingen? Inschrijven kan hier. Vol tarief is 40 euro; voor studenten 25 euro en UU-alumni 32,50.