Zo is het om 18 te worden tijdens de UIT

Foto's: DUB

Het heeft iets weg van een ceremonie als Roos donderdagnacht om klokslag 12 uur de centrale post aan de achterkant van TivoliVredenburg binnenloopt om haar beruchte gele 18-minbandje om te wisselen voor een roze 18+ exemplaar. Onder luid gezang wordt ze ontvangen door de crew en de leden van haar UIT-groepje Leroy, Margot en Kiki. De laatste drie kijken vrolijk en vol verlangen toe hoe de schaar in het gele bandje van Roos gaat. “Het lukte deze week niet echt om Roos ergens binnen te sneaken”, vertelt groepsgenoot Margot, “dat kan in Nijmegen soms wel.”Als alle formaliteiten zijn afgerond gaan de vier naar het UIT-feest in TivoliVredenburg. Er is een duidelijke tweedeling tussen de studenten waar te nemen. Niet op basis van de danspasjes van de UIT-lopers, maar op basis van de inhoud van hun glas. Dat neemt niet weg dat roze en gele bandjes gewoon door elkaar staan. In een perfecte symmetrische cirkel hebben groepjes hun plek op de dansvloer veroverd. Goed voor de onderlinge band, maar het heeft ook iets weg van een bezoekje aan een eerste schoolfeest, vertelt Roos. “Die tijd is nu wel geweest.”

Eerste legale biertje is 'heerlijk'
Daarom is het voor Roos dan nu ook het moment om zich bij de groep die het “vloeibare goud” verorbert te voegen. “Ik vond de eerste dagen van de UIT heel leuk, maar zo’n eerste legale biertje smaakt mij heerlijk”, vertelt de aankomend student Engelse Taal & Cultuur. Het is haar eerste legale biertje, beaamt ze, want ze heeft deze week wel eerder al wat alcohol gedronken. “Als het moet kom je echt wel aan drank, maar het is niet gestimuleerd vanuit de mentoren. Al heb ik wel gehoord dat sommige mentoren wel alcohol geven aan hun groepjes.”Op de biercantus op dinsdagavond kwamen UIT-lopers onder de 18 jaar echter echt niet aan alcohol, vertelt Roos. En dat was tegelijkertijd ook het enige moment waarop ze het echt jammer vond dat ze nog niet mocht drinken. “Doordat het voor mij voor een colacantus was, zat ik toch op een ander level dan de meeste andere aanwezigen. Ik denk dat je de UIT als 17-jarige anders beleeft dan iemand die 18 is of ouder.”

UIT gelukkig niet volledig in teken van bier
Tegelijkertijd is Roos, die lid wordt bij UMTC, wel blij dat haar UIT-week niet volledig in het teken is komen te staan van alcohol. “Bij sommige groepjes stond er vooral bier drinken op het programma, terwijl ik ook nog naar parken en culturele activiteiten ben geweest. Ik vind het echt leuk dat ik de stad op die manier beter heb leren kennen. Vroeger kwam ik in Utrecht om te shoppen of als ik mij verveelde. Nu fietste ik voor het eerst door de stad en zag ik allemaal nieuwe straatjes.”

De eerstejaars student heeft ondanks haar verjaardag nooit getwijfeld aan haar deelname aan de UIT. “Ik wil achteraf niet het gevoel hebben dat ik iets gemist heb.”  Spijt heeft Roos ook niet gehad. Door de UIT wordt ze niet alleen lid bij UMTC, maar ook bij een onafhankelijk damesdispuut. “Ik was mijn groepje kwijt en toen vroegen ze of ik wilde lunchen met hen. Na deze lunch leek het mij heel gezellig om lid te worden.”De eerste uren als Merge Terms 18-jarige zijn ook heel gezellig. In een kaarsrechte lijn gaat Roos rond de klok van twee van Tivoli naar Unitas. Daar krijgt ze een ‘taarthoed’ op haar hoofd en wordt ze door de dj getrakteerd op Happy Birthday. De hoed blijkt een magneet voor gratis bier te zijn. Dit bevalt haar wel, want als de kebabtenten hun piekuur al hebben gehad, rond half 7, vertrekt Roos richting het huis van een vriendin. In een lijn die iets minder recht is. De verjaardag is dan nog maar net begonnen.

Geen verjaardagsfeesten, maar uitrusten voor de ontgroening
Na een slaapsessie die tot het middaguur duurt, is er ruimte voor taart. Gevolgd door een bezoekje aan het Wilhelminapark, om daarna richting het ouderlijk huis in Soest te vertrekken. Op de vraag of er daar dit weekend nog een groot feest gevierd gaat worden antwoordt ze: “Dat feest ga ik in september houden. De UIT was een leuke, maar heftige week. Het sociaal doen is ook zwaarder dan ik dacht. Ik heb zoveel mensen leren kennen. Daarom ga ik dit weekend uitrusten. Maandag begint de ontgroening alweer. Dat zal minder gezellig zijn dan afgelopen week.”