Afschaffen ov-jaarkaart levert wel geld op

Het afschaffen van de ov-jaarkaart voor langstudeerders levert de overheid geen geld op, stelt het Interstedelijk Studenten Overleg. Maar dat klopt niet.

Deze ochtend lekte het ‘Lenteakkoord’ via de Volkskrant uit. Daarin staat dat langstudeerders het recht op een ov-jaarkaart zullen verliezen. Het Interstedelijk Studenten Overleg spreekt in een eerste reactie van ‘studentje pesten’. Volgens voorzitter Sebastiaan Hameleers levert deze maatregel de schatkist niets op. Alleen de ov-bedrijven schieten hier iets mee op, zegt hij, want studenten zullen honderden euro’s aan reiskosten voortaan zelf moeten betalen.

Hameleers baseert zich op een tabel in het akkoord, waarin staat dat de opbrengst van de wet ‘studeren is investeren’ nul is. Maar die tabel gaat over 2013 en de maatregel levert sowieso pas iets op als de studenten zijn afgestudeerd. Normaal gesproken verstrekt de overheid de ov-studentenkaart als een lening en wordt deze pas een paar jaar later een gift, als het diploma is behaald. Dan pas ziet de overheid de opbrengst.

Ten tweede blijft het geld binnen de begroting van het ministerie van OCW. Wat bespaard wordt op de ov-jaarkaart, wordt uitgegeven aan onderwijs. Ook daarom is de ‘opbrengst’ uiteindelijk nul.

Zo zou het ook zijn gegaan met het afschaffen van de basisbeurs, wat uitwonende studenten ruim drieduizend euro per jaar zou kosten. Op papier leverde dit plan van staatssecretaris Zijlstra de schatkist geen geld op, maar het ministerie van OCW kon dan grofweg wel een miljard extra uitgeven.

In het Lenteakkoord staat overigens dat de basisbeurs voor masterstudenten voorlopig behouden blijft. Dat is geen verrassing, want dat zeiden enkele grote politieke partijen een paar weken geleden al tegen het Hoger Onderwijs Persbureau.