Steeds meer studies niet goed genoeg

Onrust in het hoger onderwijs. Steeds meer studies komen niet zonder kleerscheuren door de onderwijskeuring en moeten flink aan de bak om te voorkomen dat ze hun deuren moeten sluiten. Wat is er aan de hand?

Onderwijskeurmeester NVAO heeft de afgelopen maanden weinig vrienden gemaakt. De ene na de andere opleiding krijgt een waarschuwing. Het overkwam de communicatieopleiding van de Hogeschool Zeeland vorige week, net als bachelor- en masteropleidingen van de Radboud Universiteit en de Vrije Universiteit. Begin september moesten drie studies van Inholland, de Universiteit Leiden en – wederom – de VU eraan geloven.

Is ons hoger onderwijs ineens veel slechter geworden?
Nee. Voorheen deelde de NVAO geen waarschuwingen uit, omdat het simpelweg nog niet kon. Logisch. Vóór januari 2012 konden de keurmeesters van de NVAO alleen een voldoende of een onvoldoende geven. Een opleiding die niet goed genoeg was, moest onmiddellijk sluiten. Maar dat is nogal een beslissing: niemand zet een hele groep studenten graag op straat, dus werden er in de praktijk veel genadezesjes uitgedeeld.

Er moest dus iets veranderen?
Precies. Toen de affaire rondom een dubieuze afstudeerroute bij hogeschool Inholland in 2010 losbarstte, kreeg de NVAO heel wat kritiek te verduren. Had ze soms zitten slapen? De bekritiseerde opleiding, media- en entertainmentmanagement (MEM), was immers gewoon voor zes jaar geaccrediteerd.

Wat is er sinds januari 2012 dan verbeterd?
Als de NVAO tijdens de zesjaarlijkse keuring concludeert dat sommige onderdelen niet aan de eisen voldoen, kan ze een waarschuwing geven. Meestal krijgen opleidingen een ‘gele kaart’ omdat het niveau van de afstudeerwerken te wensen over laat. Ze hebben dan een jaar, of – als de problemen ernstiger zijn – twee jaar, de tijd om hun zaken op orde te brengen. Blijkt dat bij de herkeuring niet gelukt te zijn, dan is het alsnog: einde oefening.

Hoeveel opleidingen moeten er worden herkeurd?
Volgens de NVAO zijn het er op dit moment 37, waarvan negen twee jaar nodig hebben om het gewenste niveau te halen. Zeven daarvan zijn lerarenopleidingen van de Hogeschool Rotterdam. De omstreden Inholland-opleidingen MEM en commerciële economie ontbreken in het lijstje, maar ook voor hen is het erop of eronder. Zij worden dit najaar in opdracht van het ministerie herkeurd. Dat gebeurt via een aparte procedure.

Veel kwakkelende opleidingen moeten ineens flink hogere eisen stellen aan hun studenten. Kunnen die dat wel aan?
Studenten klagen inderdaad: ze moeten over een hogere lat springen, terwijl het onderwijs dat ze kregen hen daarop niet goed voorbereidde. Honderden Inholland-studenten bijvoorbeeld lukt het niet een voldoende te halen voor hun eindscriptie. Eén studente probeert haar diploma via de rechter op te eisen. De uitspraak in die zaak volgt op vier november.