´Lobby hoger onderwijs voor 6000 euro boete studenten´

”Collegevoorzitters van hbo en wo vroegen ons de volledige boete van 6000 euro voor langstuderen helemaal bij de studenten te leggen.” Dat zei CDA Kamerlid Sander de Rouwe tijdens het UUR debat dinsdag 25 januari bij Unitas. Maar ook veel studenten zouden met het mes op de keel liever de gehele boete  betalen als het onderwijs dan beter wordt.

Het was wel dapper van Sander de Rouwe. Het CDA Kamerlid  moest in het Unitashol van de studentenleeuw de maatregelen van het kabinet verdedigen. Dat deed hij met verve. “Ik wil het niet mooier maken dan het is”, zei hij. “Wij willen dat studenten sneller studeren. In Nederland doen de studenten er langer over dan in andere Europese landen. Daarnaast is het ook goed voor Nederland wanneer de studenten eerder op de arbeidsmarkt komen.”

Het publiek in Unitas bestond vooral uit UR-vertegenwoordigers en keurig in pak geklede verenigingsleden. De kritische studenten hadden de weg naar het verenigingspand niet gevonden. Toch slikten de aanwezige studenten zijn verhaal niet voor zoete koek. Veel studenten vonden het reëel dat er bezuinigd moest worden. Maar ze verzetten zich tegen de keuzes van dit kabinet. “Als je een boete krijgt voor het hard rijden, weet je dat je te hard rijdt. Maar ik heb gekozen voor een jaar medezeggenschap en achteraf blijkt dat ik daar voor moet boeten”, zei een van de studenten. Opvallend was dat de meeste studenten meer moeite hadden met de boete voor de universiteit dan met de boete voor de student. “Hoe kan het dat je universiteiten minder geld geeft en tegelijkertijd stelt dat het onderwijs beter moet?”, vroeg een ander. Hij deed zelf economie en had nu maar zes contacturen per week. Dat zou met de plannen niet beter worden. Een studente voegde daaraan toe: “Er wordt op korte termijn naar geld gezocht en daarmee veel kapot gemaakt. Je kunt veel beter een oplossing voor de lange termijn zoeken.” Een andere student stelde de vraag of een universiteit ook een risicogeval mag weigeren. Bijvoorbeeld een student dat bij de ene universiteit zijn bindend studieadvies niet heeft gehaald en dan elders aanklopt. De kans dat er een boete komt voor de instelling is dan relatief groot.

De Rouwe hield voet bij stuk dat de universiteiten ook hun aandeel in de bezuinigingen moeten leveren. Maar dat geld komt volgens hem terug in het hoger onderwijs. “We willen uiteindelijk de kwaliteit verbeteren.” En passant liet De Rouwe, tot hilariteit van het publiek, weten dat het hoger onderwijs zelf niet zo solidair lijkt met de studenten. Hij had contact gehad met verschillende collegevoorzitters die ervoor pleiten om de volledige boete van 6000 euro bij de studenten te leggen. En dat vond De Rouwe opvallend in perspectief van de studentenmanifestatie van 21 januari, waar hoger onderwijs en studenten samen optrokken.

Tijdens de bijeenkomst in Unitas kreeg De Rouwe voldoende stof aangereikt voor het debat met de staatssecretaris. “Wij ondersteunen het beleid, maar ik wil zeker zaken die hier genoemd zijn meenemen. Zo wil ik kijken of een uitzondering mogelijk is voor bestuurswerk van een vereniging en is ook de vraag hoe het hoger onderwijs om zal gaan met risico- studenten een aandachtspunt”, aldus de CDA-woordvoerder hoger onderwijs.

RA

Tags: cda