‘Je moet de politiek naar de studenten toe brengen’

Het politieke debat moet de UIT meer diepgang geven. Maar hoe breng je een politieke boodschap over aan een veld vol met brakke studenten?

Waren de houten bankjes voor het podium in het Wilhelminapark nog volledig bezet tijdens het verenigingsdebat, voor aanvang van het politieke debat is de helft van het publiek vertrokken. De voorste rij wordt volledig gevuld door leden van de Utrechtse politieke jongeren organisaties die hun partij komen steunen. Toch blijven er ook aardig wat UITlopers zitten. Eén van hen is Casper. Hij laat alles maar gewoon op zich afkomen: "Ik kom gewoon even kijken. Misschien kan het wat dingen losmaken en word ik er iets wijzer van. Het kan een andere invalshoek bieden".

Onder leiding van Martijn van der Zande, bekend als verslaggever van NOS Headlines, debatteren politici van PvdA, D66, SP, Groenlinks, VVD en CDA over thema’s als kamernood, studiefinanciering en cameratoezicht. Namens het CDA en de VVD staan afgevaardigden van de politieke jongerenorganisaties CDJA en JOVD op het podium. De kamerleden van de desbetreffende partijen moesten afzeggen voor een Haagse vergadering over het regeerakkoord. Sander Breur, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), is ook uitgenodigd. Hij moet de politici terugfluiten wanneer ze de feiten iets te rooskleurig presenteren.

Stufi

Fel wordt het wanneer het onderwerp studiefinanciering aan bod komt. Renske Leijten, kamerlid voor de SP, geeft aan dat met dit geld onder meer ‘onze jeugdzorgverleners, docenten en verplegers worden opgeleid’ en de stufi ook arme jongeren in staat stelt om te studeren. Ralf Willems van de JOVD werpt tegen: “Je wordt goed opgeleid. Dat kost veel geld dat grotendeels door de overheid wordt betaald. Daar kan best wat tegenover staan. Als je een goede baan krijgt, is het een normaal gebaar om iets voor je toekomst te betalen.” Er klinkt een voorzichtig applaus vanuit het publiek. Toeschouwer May zit aandachtig te luisteren: ”Ik ga geneeskunde doen. Als ik geen stufi meer krijg, gaat het feestje niet door.”

Niet iedereen vindt het debat boeiend. UITloper Shirley: “Ik vind er geen drol aan. Er zit geen diepgang in.” Haar vriendin Rozemarijn voegt daar aan toe: “Het ligt niet aan de opzet maar aan de mensen die er staan. Ze draaien om de punten heen.” Shirley vindt het debat niet passen binnen het programma: “Ik had liever een concert gehad. We komen hier om de studentenverenigingen te leren kennen en de stad te zien. Ik denk dat er maar een beperkt aantal mensen geïnteresseerd is in dit onderwerp. Gelukkig zijn er pizza’s en schijnt de zon.”

Debatleider Van der Zande vindt het wel degelijk nuttig om zo’n politiek debat in een feestweek op te nemen: “Ik denk dat studenten zich niet heel veel in de politiek verdiepen en dat het daarom belangrijk is om de politiek naar ze toe te brengen. Het is goed om ook serieuzere dingen te doen in zo’n week. Ze pikken er allicht iets van op. Maar ik heb ook niet de illusie dat ze de volle 50 minuten opletten.” Tim van Lieshout, mede-organisator van het debat, voegt daar aan toe: “Tussen de feesten door biedt dit een mooie afwisseling. Het is goed dat politici niet alleen óver maar ook mét studenten debatteren.” Voor Tofik Dibi, kamerlid voor GroenLinks, draait het niet alleen om het promoten van zijn partij: “Ik ben hier niet om zieltjes te winnen, maar voor een leuke discussie. Het klinkt heel zwaar, maar we leggen hier verantwoording af over onze standpunten. Dat moet je ook  bij studenten doen.”

Dronken

Maar komt de boodschap wel over op die studenten die allemaal met een kater in het gras liggen? SP’er Renske Leijten: ‘”Je zag hoe het ging toen het debat begon: Zoef. Iedereen was weg”. Toch hoeft een brak hoofd niet te betekenen dat de studenten niet opletten, zegt Sander Breur van de LSVb: “Ook dronken kan een student nog dingen opnemen.”

Na afloop mag het publiek nog stemmen over wie de beste debater was. Winnaar is Tofik Dibi van GroenLinks: de enige van de aanwezige politici die nog steeds zijn bachelor niet heeft afgerond.

Casper Wolfert