‘Kabinetsbeleid voor langstudeerders treft ook huidige studenten'

De NOS meldt dat ook studenten die op dit moment niet nominaal studeren, het risico lopen slachtoffer te worden van het nieuwe kabinetsbeleid voor studenten met studievertraging. Eerder op de dag overhandigden studentenorganisaties 100.000 handtekeningen tegen hogere collegegelden voor langstudeerders aan staatssecretaris Zijlstra.

Uit een interne beleidsnotitie van OC & W zou blijken dat de boetes voor studievertraging al vanaf volgend studiejaar gaan gelden, ook voor huidige studenten, aldus NOS Headlines.

Studenten die meer dan een jaar langer over hun studie doen dan de looptijd die daarvoor staat, moeten volgens de regels 3000 euro extra collegegeld betalen voor elk nieuw studiejaar. Als een student al een jaar vertraging heeft opgelopen in de bachelor, moet hij bovendien zijn master binnen de daarvoor gesteld termijn voltooien.

XB