‘Ons geloof in het Nederlandse voetbal is weer een beetje hersteld’

De wedstrijd FC Utrecht – KF Tirana is nog geen tien minuten oud als Ricky van Wolfswinkel 1-0 scoort. In vak A van stadion Galgenwaard veert een elftal medewerkers van het Image Sciences Institute als één man overeind. Het is het begin van een vrolijke voetbalavond voor de winnaars van de DUB WK-pool.

‘Zomeravondvoetbal.’ Zo omschreef verslaggever Ragnar Niemijer de donderdagavond gespeelde Europa League wedstrijd FC Utrecht – KF Tirana in het programma ‘Langs de Lijn’. Post-doc Marijn van Stralen van het Image Sciences Institute kan zich wel in die kwalificatie vinden.

Met elf onderzoekers waren de beeldverwerkers uit het UMC Utrecht te gast in stadion Galgenwaard, waar een oppermachtig Utrecht speelde met de povere opponent uit Albanië en waar vooral Dries Mertens zich naar hartenlust kon uitleven.

“We hebben ons prima vermaakt”, zegt Van Stralen, “vooral de twee dames in onze groep gingen er voor. We hebben zelfs even geprobeerd om een wave te starten, maar dat sloeg niet erg aan. Voor de meesten van ons was het de eerste keer in de Galgenwaard en wat me opviel was hoe dicht je hier op het veld zit. Dat geeft echt een mooie voetbalsfeer.”

Van Stralen en zijn collega’s, die afgelopen zondag met grote overmacht de DUB WK-pool wonnen, zagen de roodwitten al even moeiteloos afstand nemen van de ploeg uit Tirana, die de afstraffing ondanks drie gele kaarten uiterst sportief onderging.

“Het was inderdaad een heel vriendelijke wedstrijd”, zegt Van Stralen. “Dat vond ik wel een verademing na die harde WK-finale. En dan speelde FC Utrecht ook nog eens behoorlijk goed. Nee, ons geloof in het Nederlandse voetbal is na gisteravond weer een beetje hersteld.”

EH

In de bijlage het winnende team van ISI. Wedstrijdfoto: Tomaz Vrtovec (ISI)