‘VIDIUS-actie heeft niets te maken met schoonmakersprotest’

Studentenunie VIDIUS startte maandagochtend in samenwerking met studieverenigingen in de Universiteitsbibliotheek een informatieweek over de gevolgen van de kabinetsplannen voor het hoger onderwijs. En dat heeft dus niets te maken met de actie van de schoonmakers maandag in De Uithof.

Verwarring is er wel. 3FM en andere media vertelden maandagmiddag dat studenten de actie van de schoonmakers steunen en zelf aandacht vragen voor de bezuinigingen op het hoger onderwijs. “Maar dat zijn wij dus niet”, vertellen de flyerende studenten bij de infostand in de Universiteitsbibliotheek. Studentenunie VIDIUS distantieerde zich maandagmiddag voor alle zekerheid van de actievoerders in het Ruppertgebouw.

VIDIUS wil deze week in samenwerking met de studieverenigingen Utrechtse studenten informeren over de kabinetsplannen die vanaf september in werking treden en de financiële consequenties daarvan. De komende dagen zullen studenten in verschillende gebouwen in De Uithof en in de binnenstad worden verwezen naar de site studerenkostmeerdanjedenkt.nl.

Alcmaeon-bestuurslid Niels Bakkeren probeert samen met een collega van studievereniging SGS en VIDIUS-studenten in de hal van de Universiteitsbibliotheek studenten aan te spreken. Hij weet niet of alle aandacht voor de schoonmakersactie nu nadelig of voordelig is voor de infoweek van VIDIUS en de verenigingen. “Het is jammer dat de beveiliging de hoofdingang heeft afgesloten en mensen zonder collegekaart buitenhoudt, aan de andere kant zijn er ook veel mensen die juist nu iets willen weten.”

Volgens Bakkeren is goede informatie over de langstudeerboete, over het afschaffen van de masterbeurs en over de verplichte harde knip van groot belang. “Studenten voelen nu nog te weinig de urgentie. Maar sommige maatregelen gaan al per september in, met terugwerkende kracht. En als ze straks die 3000 euro moeten betalen, is het te laat.”

Morgen start een landelijk protestkaartenactie. De ondertekende kaarten zullen in Den Haag worden aangeboden. Tenslotte vindt donderdagavond in het Academiegebouw een groot hogeronderwijsdebat plaats met medewerking van verschillende politici.

Eerder kondigde de LSVb al een protestweek aan tegen de kabinetsplannen.