’t Hooft universiteitshoogleraar

Nobelprijswinnaar Gerard ‘t Hooft is de negende universiteitshoogleraar van de UU. Dat maakte het college van bestuur vrijdag bekend.

Hoogleraar theoretische fysica ’t Hooft bereikt volgende week de emeritaatsgerechtigde leeftijd, maar mag van het universiteitsbestuur in volledige vrijheid blijven werken aan zijn onderzoek en onderwijs.

Het college van bestuur benoemt een zeer beperkt aantal internationale topwetenschappers tot universiteitsprofessor. Deze hoogleraren kunnen zich zonder bestuurlijke beslommeringen wijden aan grensverleggend onderzoek en onderwijs. Andere universiteitshoogleraren zijn onder meer Paul Schnabel, Frits van Oostrom en Rosi Braidotti.

De Nobelprijslaureaat van 1999 is al meer dan veertig jaar verbonden aan de universiteit. Eerst als student Natuurkunde, later als promovendus en hoogleraar. Hij is nog steeds nauw betrokken bij het universitaire onderwijs in de theoretische fysica.  Zijn onderzoeksonderwerpen variëren van onderzoek naar zwarte gaten, kwantumgravitatie en ijktheorieën tot de grondslagen van de kwantummechanica.

Buiten de Nobelprijs ontving ’t Hooft nog tal van andere belangrijke wetenschapsprijzen. Zo was hij ook Akademiehoogleraar van de KNAW. (foto: Milko Vernooij)